יום חמישי, 04/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » יהדות

ה'שערי תשובה' האישי של שר התורה הגר"ח קניבסקי, במשך כ-36 שנה

הפריט הנדיר מוצע כעת למכירה פומבית במחיר התחלתי של 1000 דולר בבית המכירות Winner'S בירושלים ביום ראשון, , בשעה 19:00.

19:39 ,21/08/23
יחצ
קרדיט: יחצ
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

ספר המוסר הפרטי של גדול הדור מרן הגאון רבי חיים קניבסקי. ספר שערי תשובה לרבינו יונה מגירונדי. נדפס יחד עם ספר אור חדש מאת דודו של מרן הגרח"ק, הגאון רבי משה קרליץ מווילנא. מהדורת בני ברק, תשמ"ו [1986].

הפריט הנדיר מוצע כעת למכירה פומבית במחיר התחלתי של 1000 דולר בבית המכירות Winner'S בירושלים ביום ראשון, , בשעה 19:00.

בראש דף השער מתנוססת חתימת יד קדשו של מרן הגרח"ק הבולטת בצניעותה המרשימה: "מספרי חיים קניבסקי". הלא זה בעצמו הוא לימוד מוסרי שאין כדוגמתו, כיצד גדול הדור הספון בביתו והוגה בתורה יומם ולילה בצורה שאין לה אח ורע אף בדורות קודמים לו, שניתן לומר ש'פסק ממנו יצר הרע', עדיין מרגיש צורך להגות בשערי תשובה – בו מפורטים שלבי התשובה שעל החוטא לעבור: החרטה, עזיבת החטא, שבירת התאוה וכו'! פשוט בלתי יאמן, והלוואי והמצוות שלנו יהיו כה טהורות כמו העבירות שעליהן היה צריך הגרח"ק לשוב בתשובה.

הספר שערי תשובה היה חשוב מאוד בעיני הגרח"ק והוא מצוטט עשרות פעמים בספריו. ידועה גם ההקלטה המפורסמת בה מורה הגרח"ק לאחד מראשי הישיבות כי ספר שערי תשובה לרבינו יונה הוא הספר המועדף ללימוד בסדר המוסר בישיבה. וכפי שניתן לראות בעותק האישי שלו שלפנינו, שלא רק לבחורי ישיבה המליץ הגרח"ק ללמוד בשערי תשובה, אלא גם לעצמו הידר להגות בספר שערי תשובה (ראה תמונה מצורפת מסוף ימיו של הגרח"ק, בעודו הוגה בספר 'שערי תשובה' בכינוס).

עותק זה שלפנינו היה חביב ככל הנראה במיוחד על מרן הגר"ח קניבסקי. על כך יעיד מספרו הסידורי של הספר בספריית הגרח"ק, ספר מס' 80 (!) מתוך אלפי הספרים שכיסו כזכור את כל קירות הבית ברחוב רשב"ם [המדבקה עודנה מוצמדת לשדרת הספר]. הסיבה לחביבותה המיוחדת של המהדורה שלפנינו בעיניו של הגרח"ק, הינה התוספת החשובה שנדפסה בשולי העמודים במהדורה זו – פירוש אור חדש מאת דודו (אחי אמו) של הגרח"ק, הגה"ק רבי משה שהחזון איש היה מכנהו "מלך היסורין" על שם שהיה כל ימיו מדוכא ביסורין כאיוב אולם זה לא הפריעו כמלוא נימה מעבודת קדשו.

לא לחינם הייתה מהדורה זו חביבה כל כך על הגרח"ק, שהרי מטרתו של חיבור זה, היה התחביב הגדול ביותר בחייו של הגרח"ק, כנדפס בשער: "אור חדש השלם הוא מראה כל מאמרי חז"ל שהביא רבנו [יונה] בספר הזה למקומותם, בבלי, ירושלמי, ספרא, ספרי, מכילתא ומדרשים". שזה כידוע היה התחביב והשעשוע הגדול ביותר של הגרח"ק – בעת שחפץ לנוח קמעה מעומק העיון – למצוא את המקור בחז"ל של כל מובאה ומובאה, והדברים ידועים ומפורסמים.

הגאון רבי שמריהו יוסף חיים קַניֶבסקִי [תרפ"ח-תשפ"ב], נחשב לגדול הדור ולמנהיג הציבור הליטאי בארץ ובעולם כולו, וייתכן שהיה המנהיג האחרון שאיחד תחתיו את הציבור כולו. מדי שנה נהג לסיים את כל התורה כולה – כל יום הוא למד שמונה דפים בתלמוד הבבלי ואת הסוגיות המקבילות בתלמוד הירושלמי. וכן את הטור והשולחן ערוך בהספק של כ-5 דפים ביום.

 

 

יחצ

קרדיט: יחצ

יחצ

קרדיט: יחצ

יחצ

קרדיט: יחצ

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

2 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. יוסי הגיב:

    יש ביקוש גדול לפריטים של שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל , אין ספק שהפריט הזה עוד יעלה גבוה גבוה

  2. אריק הגיב:

    לדעתי ישלמו על זה הרבה יותר!!

כתבות נוספות של משה ניסנבוים
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו