חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם
המשפחה כערך מרכזי בפרשת יתרו ובחיינו כיום
פרשת יתרו מציבה בפנינו לא רק את מעמד הר סיני וקבלת התורה, אלא גם שיעור עמוק על ערכה של המשפחה.

התורה מספרת על הגעתו של יתרו, חותן משה, יחד עם בתו צפורה ושני נכדיו גרשום ואליעזר אל מחנה ישראל במדבר. אולם מה שמעניין במיוחד הוא השינוי בסדר הופעת בני המשפחה בתיאור התורה:
בתחילה נאמר: "ויקח יתרו… את צפורה אשת משה… ואת שני בניה…" כלומר, קודם מוזכרת האישה ורק אחר כך הילדים.
לאחר מכן: "ויבוא יתרו חותן משה ובניו ואשתו…" כאן הקדים הכתוב את הבנים לאם.
לבסוף: "אני חותנך יתרו בא אליך ואשתך ושני בניה עמה" שוב הקדימה התורה את האישה לבנים.
לכאורה מדובר בשינוי חסר משמעות, אך חז"ל מלמדים אותנו שאין אף פרט מיותר בתורה. ההחלפה בין הסדרים משקפת מסר חשוב: בני המשפחה כולם שווים בערכם, והשלמות נוצרת דווקא מתוך קיומם של כל החלקים יחד אב, אם וילדים. אף לא אחד מהם יכול להיתפס כמשני, וכל ניסיון להעדיף מרכיב אחד על פני השני מערער את האיזון העדין של התא המשפחתי.
התפוררות המשפחה בדורנו
המסר הזה מהדהד במיוחד בימינו, כאשר מוסד המשפחה עובר שינויים דרמטיים. בחברה המודרנית ניתן לראות מגמות המנסות להפריד בין הזוגיות להולדת ילדים. יש זוגות הרואים בילדים את העיקר, ומתחתנים בעיקר כדי להקים תא הורי ולא בהכרח תא זוגי. מאידך, ישנם גם כאלה המבקשים לחיות כזוגות ללא ילדים מתוך אידיאולוגיה של 'אל-הורות'. שתי המגמות הללו חותרות תחת תפיסת המשפחה השלמה.
התורה מלמדת אותנו שהמשפחה היא מכלול אחד בלתי נפרד, בו כל פרט חיוני להשלמת התמונה: בני הזוג וילדיהם יחדיו יוצרים שלמות. כאשר מפרידים בין המרכיבים הללו ומבקשים להעדיף רק אחד מהם בין אם זוגיות ללא ילדים או הורות ללא זוגיות למעשה מערערים את מושג המשפחה כולו.
איזון בין זוגיות להורות
אחת הבעיות המרכזיות בתפיסות החדשות של המשפחה היא הנטייה להעמיד את הרצון האישי במרכז, מבלי להבין שמשפחה איננה רק מסגרת פונקציונלית אלא מבנה עמוק של נתינה, מחויבות, ואחריות הדדית. התורה מדגישה כי המשפחה אינה מתקיימת מתוך נוחות בלבד, אלא היא מבוססת על השלמה בין חלקיה.
משה רבנו עצמו חי במציאות מורכבת: שליחותו לגאולת ישראל אילצה אותו להתרחק זמנית ממשפחתו. אך התורה מראה כי בסופו של דבר, המשפחה שבה ומתאחדת, משום שאין שליחות שלמה ללא משפחה. גם המנהיג הגדול ביותר אינו יכול להתנתק ממשפחתו ולהתמקד רק במשימתו הציבורית.
המסר לימינו
פרשת יתרו מקדימה "תרופה למכה" של פירוק המשפחה בדורנו. היא מזכירה לנו כי המשפחה היא אבן הפינה של החברה, וכי הניסיון להעדיף חלקים מסוימים בתוכה על פני אחרים מוביל לפירוק הערכים הבסיסיים ביותר של הקיום האנושי. כאשר האדם בונה משפחה מתוך הרמוניה בין הזוגיות להמשכיות, הוא יוצא מתוך האגוצנטריות שלו ויוצר עולם שיש בו יציבות, מחויבות ומשמעות אמיתית.
דווקא בעידן שבו המשפחה עומדת בפני אתגרים חסרי תקדים, חשוב לשוב וללמוד מפרשת יתרו על חשיבותו של מבנה משפחתי מאוזן ושלם, שבו כל פרט מקבל את מקומו הראוי. רק כך נוכל לבנות חברה יציבה ובריאה, המבוססת על ערכים של מחויבות, אהבה ואחריות הדדית.
חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים
מהמם, מחכה לטורים שלך כל שבוע