יום ראשון, 07/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » יהדות

הלילה עד חצות: ליל ניטל | כיצד נוהגים?

ליל ניטל הוא הלילה בו נולד 'אותו האיש' ימ"ש. בלילה זה מנהג קהילות רבות בקרב האשכנזים ובתוכם חסידי חב"ד שלא לעסוק בלימוד התורה | מה כן עושים?

17:50 ,24/12/23
צילום אבריימקה אייזנשטיין (ארכיון אתר חב
קרדיט: צילום אבריימקה אייזנשטיין (ארכיון אתר חב"ד אינפו) / משחק שחמט ב'ליל ניטל' אשתקד, ב-770 שבברו
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

ליל ניטל (או ליל ניתל) הוא הלילה בו נולד 'אותו האיש' ימח שמו וזכרו. בלילה זה מנהג קהילות רבות בקרב האשכנזים ובתוכם חסידי חב"ד שלא לעסוק בלימוד התורה. הטעם למנהג, הוא כי הלימוד בזמן זה עלול להוסיף חיות בקליפות (ואין לשנות המנהג גם כשחל בליל שבת קודש).

תאריך זה נקבע לפי לוח השנה הנוצרי, ובשל כך ישנם חילוקי מנהגים, זאת בהתאם ליום בו חוגגים הנוצרים את יום המולד (עקב המעבר שעשו חלקם מהלוח היוליאני ללוח הגרגוריאני).

הרבי מליובאוויטש כותב כי בניגוד לכמה הנוהגים באופן קבוע באחד הימים דווקא, למעשה יש לנהוג בכל מדינה לפי מנהג הנוצרים באותו מקום. בארץ ישראל נוהגים שליל ניטל חל בלילה שבין ה-24 לדצמבר ל-25 בדצמבר.

פירוש השם ניטל

במשך השנים ניתנו לשם ניטל כמה רמזים.

שביום זה מת אותו האיש – ניטל על שם נטילתו ועקירתו של אותו האיש מן העולם.

שביום זה נולד אותו האיש – ניטל מלשון נטאל שפירושו ברומית לידה, כי ביום זה נולד אותו האיש.

ויש שפירושו את ראשי התיבות של ניט"ל בשפת האידיש: "יידען טארן נישט לערנען" = ליהודים אסור ללמוד.

מנהגי לילה זה

היות ובלילה זה חוגגים הנוצרים את יום אידם, נוהגים שלא ללמוד תורה בלילה זה מהשקיעה עד חצות.

הסיבה לכך שבעבר נהגו לא ללמוד תורה בליל זה, הייתה מפני שהגויים היו יוצאים מבית יראתם, והיה בהליכה ברחובות חשש עבודה זרה שמא יצטרך להשיב שלום לאחד הגויים וכדומה, ולכן לא הייתה אפשרות ללכת ולהתאסף בבית המדרש ללמוד תורה. מקור המנהג לקוח כפי הנראה מהחשש שבימי הביניים היו מכים הגויים בעת חגגם בלילה זה את היוצאים ולכן גזרו שלא יצאו לישיבות.

אמנם כיום, הסיבה העיקרית שלא לומדים בליל זה היא בכדי שלא להוסיף חיות באלו החוגגים ביום זה, וכדברי אדמו"ר הריי"צ ש:"נוהגים שלא ללמוד בניתל עד חצות לילה, והטעם כפי ששמע מאביו, אדמו"ר הרש"ב "כדי שלא להוסיף חיות" באותו האיש ובההולכים בשיטתו עתה".

אדמו"ר הרש"ב התבטא פעם (היום יום י"ז טבת): "המתמידים ששמונת השעות האלו נוגע להם בנפש, איני מחבב".

מאידך, מסופר כי פעם נכנס חסיד לחדרו של אדמו"ר הצמח צדק בליל ניטל וראהו יושב ולומד תורה, על שאלתו: "הרי היום ניטל?" ענה לו הרבי: "פעטח! פעטח! ווער האט דיר געהייסען זאגען?" [שוטה, שוטה, מי ציווה עליך לומר?] אך בכל זאת סגר את הספר. בשמועות וסיפורים הסיפור מובא ג"כ, ובצירוףשינוי ארבעה פרטים א. היה זה המשמש. ב. הוא לא שאל את הצמח צדק, אלא סגר להצצ את הספר ואמר 'רבי, ליל ניטל היום' ג. שתשובתו של הצמח צדק הייתה בסגנון 'שוטה, מי שאל אותך' ד. שלימוד הצמח צדק היה לאחר חצות באותו לילה, בזמן שבו כבר נוהגים שאפשר ללמוד תורה.

הרבי דן אודות קיום מצוות עונה בלילה זה.

הרבי אמר שניטל תלוי בהשר שלמעלה, שלכן, במדינות שאינם חוגגים ניטל, אין חשש של הוספת חיות. לכן, הספרדים, שחיו בארצות הישמעאלים, לא נהגו בניטל.

ניצול הזמן

בשנת תש"נ אמר הרבי בשיחה שגם בניטל אסור להתבטל וצריך לנצל את הזמן, ונתן מספר הצעות לניצול הזמן:

א) אדמו"ר הרש"ב נהג בניטל "לשחק" שחמט או לעמוד בשעת מעשה ולהציע איך לשחק, שאפילו בזמן שלא ניתן לברר באופן ישר על ידי לימוד התורה – ניצל ופעל בירור עם תועלת, משחק שיש בזה חכמה, ועוד מעלות נוספות. ומזה ישנה הוראה ונתינת כח כיצד לנצל הזמן של "ניתל" – לא להיות בטל ח"ו, אלא לתועלת – ובפרט להוסיף בעניני חכמה, או בהוספה בצדקה וחסד, או בהנהגת הבית.

ב) לתקן בגדים וכדומה וסיפר שפעם ראה בחור שמסתובב עם כפתור לא תפור והבחור הסביר שאם יתפור לא ישאר לו מה לעשות בניטל…

ג) גם יכולים לנצל הזמן, כדי לצייר לעצמו את דמות פני קדשו של הרבי על ידי התמונה שישנה ממנו, ועל אחת כמה וכמה אלו שזכו בעצמם לראותו שתואר פני קדשו מוסיף באהבה ויראה – וכפי שנהוג, על מנת ללכת בדרכיו ואורחותיו אשר הורנו.

באותה שנה חל לילה זה בנר שלישי דחנוכה, ולאחר תפילת ערבית והדלקת הנרות אמר הרבי שיחת קודש קצרה בה הזכיר גם חלקי פסוקים ודברי חז"ל.

מסופר על כומר אחד ששאל את ר' יונתן אייבשיץ, הרי אתם טוענים שהעולם מתקיים מהתורה אז איך בליל ניטל העולם מתקיים, והשיב לו ר' יונתן אייבשיץ מכיוון שמנהג ישראל, תורה הוא, ממילא כאשר מקיימים את המנהג לא ללמוד – על ידי זה העולם מתקיים.

מנהגי החסידים

פעמים רבות חל לילה זה בחג החנוכה, והחסידים עסוקים במבצע חנוכה.

עיסוקים נוספים בלילה זה:

משחק בשחמט.
קריאת סיפורי חסידים.
צפיה בוידאו מהרבי (ללא דברי תורה).
במענה פרטי לרב משה יהודה קוטלרסקי הורה לו הרבי להימנע מטיסות לא הכרחיות בלילה זה.

(תוכן זה מתוך אתר חב"דפדיה)

אתר חב

קרדיט: אתר חב"דפדיה / הרבי משחק שחמט עם חותנו הרבי הריי"צ בעיירת המרפא פרכטולדסדורף (התמונה אינה מליל ניטל)

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

9 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. מוישי הגיב:

    באמת שמתי לב לתמונות שחמט ברשת בימים האחרונים, עכשיו הסברת לי את הסיבה, חחחח

  2. חיים בנימין הגיב:

    ידוע מי צילם את התמונה הזו?

      1. חיים בנימין הגיב:

        של הרבי עם השחמט

    1. צדקיהו הגיב:

      שאלה של צלמים חחח, בטוח אתה צלם או חובב 🙂

  3. פיני הגיב:

    וואלה חידשת לי גם את הבעיתיות בלימוד התורה וגם ששחמט זה משחק שמהווה אלטרנטיבה חחח

כתבות נוספות של אבריימקה אייזנשטיין
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו