יום חמישי, 04/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » יהדות

הגר"י זילברשטיין פסק: "אסור לעלות ולנסוע באוטובוס דחוס"

הרב יצחק זילברשטיין פסק כי אסור לנסוע באוטובוסים ציבוריים כאשר יש בהם צפיפות וערבוב בין גברים לנשים. זאת מכיוון שהדבר מהווה סכנה רוחנית

08:51 ,20/12/23
בעריש פילמר
קרדיט: בעריש פילמר
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

תופעת התחבורה הציבורית בשעות העומס, כאשר האוטובוסים מלאים עד אפס מקום בגברים ונשים, הגיעה לשולחנו של הרב יצחק זילברשטיין שפסק כי אין היתר הלכתי לנסוע באוטובוסים בצורה דחוסה זו, וכי יש לנקוט צעדים מיידיים על מנת למנוע מצב זה.

במכתב שהתקבל אצל הרב זילברשטיין, תיארה מורה באחד הסמינרים את המצב הקשה השורר בתחבורה הציבורית בשעות הבוקר והצהריים. לדבריה, חברות התחבורה אינן מספקות מספיק אוטובוסים בטענה שאין להן תקציב, מה שגורם לעומס ודחיסות קשים, כאשר גברים ונשים נוסעים יחד ללא אפשרות להפרדה כהלכה.

המורה ציינה כי פנתה למספר עסקנים חשובים שהסבירו לה כי יש קודם כל לפתור את בעיית העומס והדוחק באוטובוסים על ידי הוספת קווים ואוטובוסים, או על ידי ארגון הסעות פרטיות לתלמידים ותלמידות. עד אז, ביקשה המורה לשמוע את עמדת התורה מפי הרב זילברשטיין האם מותר כלל לנסוע בתנאים אלו, ומה ניתן לעשות כדי לפתור את הבעיה.

בתשובתו ההלכתית, מביא הרב זילברשטיין את דעתו של הגר"מ פיינשטיין זצ"ל כפי שהובאה בספרו 'אגרות משה'. הגר"מ פיינשטיין כתב שנגיעה בין גברים לנשים ללא כוונה וללא תאווה אינה אסורה אפילו מדרבנן, ולכן הותר לנסוע לעבודה גם באוטובוס צפוף.

אולם הרב זילברשטיין מסביר שדברים אלו נכתבו בזמנו, כאשר מדובר היה באנשים נשואים שנסעו לעבודתם, והרהור ופריצות לא היו שכיחים. אולם כיום, כותב הרב זילברשטיין, "ידוע המצב הקשה, שעיקר הדחיפות הם בשעות הבוקר או הצהריים בשעות שנוסעים בחורים יקרים מאד לישיבות או בדרך חזרתם, ובגלל גילם הצעיר וגם היצר הבוער בקרבם כאש, לא ימנע מחשש הרהור בעת כזו."

לאור זאת, קובע הרב זילברשטיין בפסק הלכה ברור: "ולכן צריך לדעת ולהזהיר שאם יש צפיפות באוטובוס ואי אפשר לנסוע בהפרדה כהלכה, הרי שגם לשיטת האגרות משה אסור לעלות לאוטובוס כזה, לא לאנשים ולא לנשים."

הרב מוסיף ומציין כי במקרים רבים, הנסיעה אינה הכרחית וניתן ללכת ברגל. עוד הוא מוסיף כי נסיעה בצורה זו, חוץ מלהיות אסורה, מהווה גם סכנה כללית – "זה גם מסוכן גם לכלל ישראל, כי ענייני קדושה מוריד את השמירה מהכלל… בנוסף יש לזכור שזה גם מסוכן גם לאדם פרטי".

הרב מצטט את המדרש "שזה מביא מיתה, ועל זה נאמר 'ורבים חללים הפילה'", ומוסיף כי בימינו שאנו מוקפים באויבים רבים ונשמרים רק בדרך נס, הפרת גדרי הצניעות עלולה חלילה להוריד את השמירה מעלינו.

"וב"ה ברוב המקומות נשמרים גדרי הצניעות, אבל לפעמים המצב באוטובוסים חמור מאד שיש ערבוביה, וזה עצת היצר הרע, שאינו יכול לסבול שילדינו נוסעים בקדושה וטהרה ללימודיהם, ומעשה שטן הצליח שדווקא בשעות אלו לא יהיה תגבור, ויסעו בצפיפות כדי להכשילם באיסור, וזה סכנה גדולה לרוחניות של הנוסעים, וזה גם מסכן את השמירה על כלל ישראל". סיים הרב 

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של חיים וולף
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו