יום חמישי, 04/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » חדשות

שב"כ מתריע: הרשות הפלסטינית על סף פשיטת רגל כלכלית

שב"כ מתריע כי הפסקת העברת כספי המיסים לרשות הפלסטינית עלולה להביא אותה לפשיטת רגל כלכלית. ההחלטה עלולה לגרום לקריסת השירותים והמשכורות

08:06 ,06/06/24
שאטרסטוק
קרדיט: שאטרסטוק
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

שירות הביטחון הכללי (שב"כ) פרסם מסמך התראה לדרג המדיני, המתריע כי הפסקת העברת כספי המיסים לרשות הפלסטינית, בהתאם להחלטת שר האוצר וחבר הקבינט המדיני בטחוני בצלאל סמוטריץ', עלולה להביא את הרשות אל סף פשיטת רגל כלכלית. לפי האזהרה, מספר מהלכים שבוצעו בשנים האחרונות גורמים לקריסתה הכלכלית של הרשות, מה שמעלה חשש משמעותי להידרדרות נוספת.

על פי שב"כ, אם המהלכים הנוכחיים יימשכו, הרשות לא תוכל לפרוע את חובותיה ותצטרך לצמצם משמעותית את המשכורות לעובדיה והשירותים לאזרחיה. הפגיעה בהכנסות הרשות נובעת מהפחתת כספי הסילוקין, שהם למעשה החזרי מס על עבודת פועלים ותנועת סחורות שישראל מעבירה מדי חודש לרשות. בנוסף, בחודש האחרון עיכב שר האוצר את העברת אותם כספים.

המשבר הכלכלי ברשות נגרם גם מירידה בשיעור הגבייה של המסים הפנימיים, אי גיוס סיוע חיצוני משמעותי וסירוב הבנקים הפלסטינים להעניק לה הלוואות נוספות. בניסיון להתמודד עם המשבר, הרשות ביצעה קיצוץ נוסף במשכורות ועצרה העברת תקציבים למשרדי הממשלה. כתוצאה מכך, קוצצו המשכורות של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, מה שעלול לעודד את זליגתם לארגוני טרור, במיוחד לנוכח הכספים האיראניים המוזרמים לשטח, ולגרום לירידה באפקטיביות פעולות הסיכול שלהם מול חמאס ביהודה ושומרון.

במקביל, קידמה הרשות שורה של מהלכים לצמצום הוצאות כספיות, אך לפי מסמך האזהרה גם צעדים אלו אינם מספיקים לבלום את מגמת ההידרדרות הכלכלית. המשק ביהודה ושומרון מציג מגמות כלכליות שליליות רבות, כולל הכפלת שיעור האבטלה בתקופה האחרונה, ירידה משמעותית בתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג), ירידה בכוח הקנייה והסתפקות במוצרים חיוניים בלבד, משיכת חסכונות ולקיחת הלוואות, מכירת רכוש ונכסים, עבודות זמניות בשכר נמוך, וירידה באיכות הרפואה הציבורית.

לפי הניתוח המחקרי שנערך, המצב בשטח כיום עלול להביא את הרשות הפלסטינית למצב של תת-תפקוד בטווח של החודשים הקרובים. "התפתחות כזו היא בעלת משמעויות כבדות משקל," צוין באזהרה שהועברה.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של אלחנן כהן
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו