יום ראשון, 07/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » חדשות

פינדרוס: "לא יכול להיות שילד רואה איך אבא שלו נהרג בסרטון"

הוועדה לביטחון פנים התכנסה היום לדיון פגרה משותף עם ועדת הכלכלה בנושא התנהגות תקשורתית בעת אירוע בטחוני, על רקע שידורי הטלוויזיה בפיגוע בת"א

20:55 ,11/04/22
קרדיט: דוברות הכנסת
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

הוועדה לביטחון פנים התכנסה היום לדיון פגרה משותף עם ועדת הכלכלה בנושא התנהגות תקשורתית בעת אירוע בטחוני, על רקע שידורי הטלוויזיה בערב יום הפיגוע בתל אביב ביום חמישי האחרון.

יו"ר הוועדה לביטחון פנים, ח"כ מירב בן ארי אמרה בפתח הישיבה: "השידורים מאירוע הירי בתל אביב הידרדרו במהלך הערב והפכו למחזה לא ברור ודי סוריאליסטי. אני מצפה מכתבים שיפעילו שכל ישר וישקלו מה לשדר ומה לא. צילמו את הפנים של אנשי הכוחות המיוחדים, הצנזורה שישבה במערכות החדשות לא אסרה על פרסום התמונות. השידורים אף גרמו לצופים לנזק נפשי ולבהלה. לא בכדי הוגשו אלפי תלונות לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. עלינו לעשות הכול כדי שאירוע שכזה לא יחזור על עצמו".

יו"ר ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון, הוסיף ואמר: "כינסנו דיון דחוף כי אנו במציאות של גל פיגועי טרור. אנו רוצים שתהיה הפקת לקחים מצד המשטרה וגופי התקשורת. אנו לא מחפשים אשמים. התרוצצות בשטח של כתבים בין אנשי כוחות הביטחון מפריעה לפעילות הביטחונית. הייתה חשיפה של כתובות ומידע. השידורים האלו יכלו לשמש את המחבל או לחילופין גורמי מודיעין של האויב שיכולים להזין אותו במידע בזמן אמת".

שר התקשורת, יועז הנדל, ציין: "בטחון המדינה קודם לתחרות בין הערוצים, והפקת הלקחים מחייבת שינוי משמעותי. באירועי ירי מתמשכים צריך לסגור את השטח. קיימת גם אחריות לכלי התקשורת. בפיגוע בתל אביב הייתה חציית קו אדום והפקרות. במציאות הנוכחית בה הכול משודר בזמן אמת קשה מאוד לצנזור או לעורך לקבל החלטה ביחס לשידור, ולכן אחת המסקנות שעלו בדיונים שקיימנו היא הצורך בשיהוי בין זמן הצילום לשידור בפועל. על הגופים לתקן מה שנדרש והכלי הטוב ביותר לכך הוא הרגולציה העצמית".

ח"כ נירה שפק אמרה במהלך הדיון כי אחת המשמעויות של מוכנות העורף היא החוסן של החברה האזרחית. לדבריה, בידוד הזירה זה הדבר הבסיסי והראשוני באירועים מסוג זה. עוד הוסיפה כי בעת פיגועי טרור התקשורת עשויה לשרת את רעיון הפחדת האזרח, וכי אותם פרסומים מצלקים את נפשם של צופים רבים.

ח"כ יצחק פינדרוס: "אני כופר כי זכות הציבור לדעת פירושה להוציא מיד הודעה ולספק את יצר הסקרנות. לא יכול להיות שילד בבני ברק רואה איך אבא שלא נהרג בסרטון שמסתובב ברשתות".

תנ"צ מוריס חן, סגן ראש אגף מבצעים במשטרה: "אנו פועלים למען זכות הציבור לדעת ולשם סיקור אמין ומדויק בזמן אמת. מטרה נוספת היא למנוע הפצת מידע שיפגע בביטחון המדינה. אחד האתגרים הגדולים בפיגוע בתל אביב היה לייצר שליטה, ואנו מתחקרים את האירוע. היו פעולות שבוצעו אל מול הכתבים בצורה יחסית סדורה, אבל לא כולם נשמעו להוראות".

תנ"צ הדס מדמוני, ראש חטיבת דוברות במשטרה: "לנגד עיננו עומדת חשיבות התקשורת במדינה דמוקרטית והאחריות לחוסן הלאומי של האזרחים. התקופה האחרונה מאתגרת, ולמחלקות הדוברות של גופי הביטחון וגם לאמצעי התקשורת יש מטרה משותפת – להעביר מידע אמין ומדויק מוקדם ככל שניתן, מבלי לזרוע בהלה בציבור. אנו מפיקים לקחים בדוברות המשטרה על מנת שבאירועים הבאים דברים יראו אחרת".

ראש תחום ערבית בדובר צה"ל, סגן אלוף אביחי אדרעי: "בהקשר של דובר צה"ל, באירוע הספציפי בת"א היינו תחת ניהול המשטרה. השיתוף פעולה בין מערך הדוברות של המשטרה וצה"ל הוא טוב מאוד. במכתב ששוגר למערכות התקשורת נכתב שאנו מתחילים בתהליך פנימי לראות איפה אנו היינו פחות טובים ומה נכון לעשות".

נשיא מועצת העיתונות, שופט בית המשפט העליון בדימוס חנן מלצר, ציין כי אם התקשורת הקלאסית לא תיתן את ביטויה אז המציאות תצטייר לפי מה שמפורסם ברשתות החברתיות. עוד הוסיף: "תפקיד העיתונות הוא לשקף את המציאות. הרגולציה העצמית היא התפקיד שלנו ואנו נעסוק בזה, כפי שידענו לעשות בעבר".

היועץ המשפטי של חדשות 12, עו"ד ישגב נקדימון, אמר כי המטרה היא להביא סיקור מדויק ואנושי. בנוסף, הדגיש כי אסור להגיע למצב של רגולציה כופה מצד המחוקק, שכן זהו התפקיד של מועצת העיתונות – להסדיר כללים אתיים בעיתונות. עוד הוסיף כי הלקחים בערוץ מופקים והתנהלות באירוע שכאלו בעתיד תהיה אחרת.

סמנכ"ל תוכן בערוץ 13, רותם דנון, ציין כי המציאות בישראל שונה מזו של רוב מדינות העולם, וכי מדובר היה באירוע נדיר שהתרחש בלב זירה אורבנית. עוד הוסיף כי ערוץ 13 ערך דיון פנימי והוציא הודעה ביחס לצעדים אותם הוא מתכוון לנקוט. דנון הדגיש כי על אף האירוע החריג הרגולציה הנכונה ביותר היא רגולציה עצמית.

יו"ר איגוד רופאי הבריאות, פרופסור חגי לוין, הבהיר כי התוצאה הסופית באירוע הזה הייתה פגיעה בבריאות הנפש של הצופה הישראלי. לדבריו, התמונות שפורסמו עשויות לעורר מחדש פוסט טראומה. עוד ציין כי ילדים גם נחשפו לשידורים, ללא שום אזהרת צפייה על המסך. "זכות הציבור היא גם לא לדעת", אמר.

יו"ר ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון, אמר בסופה של הישיבה: "נקיים דיון מעקב בנושא וכל גוף יציג לנו תכנית עבודה ברורה ויגיד מהם הדברים שאותם עליו לשפר. דובר צה"ל וראשי מערכות החדשות ידרשו להגיע ולהציג את תכניותיהם. במידה שצריך יהיה לתקן חקיקה – נעשה זאת".

יו"ר הוועדה לביטחון פנים, ח"כ מירב בן-ארי, סיכמה את הדיון ואמרה: "נקיים במושב הקיץ דיון משותף נוסף על מנת לוודא שכלל גופי התקשורת יתנהלו בצורה אחראית יותר. אנו כחברי כנסת נמשיך לעקוב ולפקח, גם בהיבט החקיקה אם צריך, וזאת על מנת שאירוע כזה לא יחזור בשנית".

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

תגובה אחת
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. דינה הגיב:

    חמור ביותר

כתבות נוספות של יוסף ורדיגר
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו