שבת, 06/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » חדשות

סרטון האנימציה החדש של פורום קהלת מוכר בעיקר אשליות

אל תקנו אותן

11:23 ,08/03/23
פורום קהלת
קרדיט: פורום קהלת / 1
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

לאחרונה, מפיץ פורום קהלת סרטון אנימציה חדש, המנסה להסביר מדוע תוכנית לוין-רוטמן כביכול אינה משנה באורח קיצוני את שיטת המשפט והמשטר בישראל. כמומחיות למשפט וכפעילות בפורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה, מצאנו לנכון לחשוף לציבור את החלקים בתוכנית לוין-רוטמן, שמהם הסרטון מתעלם. חלקים אלה בהחלט משנים את שיטת המשפט והמשטר בישראל, באורח קיצוני:

פרשנות ופסילה של חקיקה – בסרטון נטען שהתוכנית מבצרת את סמכותו של ביהמ"ש לפסול חוקים. זהו שקר מוחלט. התוכנית מבקשת לבצע כמה מהלכים, שמשמעותם בפועל היא שלא תהיה ביקורת שיפוטית בכלל:

א. החקיקה מחסנת את חוקי היסוד מביקורת שיפוטית. מאחר שאין מנגנון מיוחד לחקיקה של חוק יסוד, הכנסת יכולה לחוקק כל הסדר מופרע שיעלה על דעתה (למשל, לשלול זכות בחירה ממי שלא מוכן לשיר את ההמנון הלאומי), לעשות זאת בחוק שתיתן לו כותרת ״חוק יסוד״, ונגמר הסיפור. בג"ץ לא יוכל להתערב. למעשה, אף גוף לא יוכל להתערב.

ב. אם חוקי יסוד מחוסנים לגמרי מביקורת שיפוטית, וכל החקיקה צריכה להתאים את עצמה לחוקי היסוד החדשים (לפחות ברמה הפרשנית), מערכת המשפט בהחלט תשתנה מהקצה אל הקצה. אם, למשל, יתקבל חוק יסוד שיצהיר שערכן של נשים פחות או שערכם של ערבים/יות פחות, או שאורח חיים להט"בי הוא פסול, הרי שכל החוקים הקיימים, לפי הדוקטרינה החוקתית, יצטרכו להתפרש ברוח חוקי היסוד החדשים האלה.

ג. החקיקה דורשת שפסילה של חוקים רגילים תיעשה בהרכב של 15 שופטים שיחליטו עליה פה אחד (או ברוב של 12 שופטים, בגרסה אחרת של התוכנית). הסיכוי שיקרה דבר כזה הוא קרוב לאפס.

ד. פסקת ההתגברות משמעה שגם אם יקרה הבלתי אפשרי ובג״ץ יורה לפסול חוק, הכנסת תוכל לחוקק אותו מחדש, ברוב של 61 חכים, שיש לכל קואליציה בישראל.

מינוי שופטים פוליטי כשלקואליציה יש וטו ועורכים למועמדים שימוע לפני שקילת מינויים – ברגע שמינוי השופטים הופך פוליטי לחלוטין ובשליטה מלאה של הקואליציה, אנחנו מאבדים את המאפיין החשוב ביותר של רשות שופטת עצמאית. אם השופטים והשופטות אינם עצמאים, ונבחרים על פי קשרים ולא על פי יכולות מקצועיות, מה הסיכוי שיפסקו כנגד המדינה או כנגד רשות מקומית? קרוב לאפס.

בנוסף, שימו לב שמחקרים מצביעים על כך שלשופטים שממונים על ידי פוליטיקאים יש נטייה חזקה להיצמד לערכים שהפוליטיקאים האלה מקדמים. אז מה הסיכוי ששופטים כאלה, כפי שנטען בסרטון, יקפידו על יישום של חוקי איסור הפליה (שגם לגביהם יש תוכניות מוצקות לקואליציה, כמו התוכנית לפטור נותני שירותים מחובת השוויון על רקע מצפוני (כל הסיבות שבעולם יכולות להיות מתאימות למונח "רקע מצפוני"))? נמוך מאוד. הדבר נכון ביתר שאת, לנוכח העובדה שלפי תוכנית לוין-רוטמן לאותה ועדה למינוי שופטים בכל הערכאות תהיה גם סמכות להדיח שופטים ושופטות מתפקידם.

עילת הסבירות המשפט המנהלי לא יישאר זהה לזה שקיים היום אם עילת הסבירות תתבטל. שמעתן/ם נכון. לא תתוקן, תתבטל. היום רשויות מנהליות יודעות לעבוד, לפחות כלפי חוץ, בצורה שמקיימת את כל העילות האחרות של המשפט המנהלי (למשל, פעולה בסמכות, מתן זכות טיעון, הסתמכות על תשתית עובדתית וכו'). במצבים כאלה, האפשרות היחידה לתקוף החלטות מנהליות היא עילת הסבירות. בנוסף, ברגע שעילת הסבירות מתבטלת, גם גדל הסיכוי מראש שרשויות מנהליות יפשלו כי הן יודעות שחרב הסבירות כבר לא מתנופפת מעליהן.

יועצים משפטיים – הסרטון מתעלם לחלוטין מהחלק בתוכנית לוין-רוטמן שהופך את היועמ"שים בכל משרדי הממשלה למשרות אמון. מה הסיכוי שיועמ"ש שהתמנה על ידי השר/ה כמשרת אמון ולא כעובד/ת ציבור, יחשוב על טובתו של הציבור? קטן מאוד. הוא או היא יחשבו בעיקר על איך לקדם את השר/ה בתוך המפלגה, איך להיטיב עם חברי מפלגה ותומכי פריימריז וכו'. בנוסף, גם הסיכוי שהציבור יידע על פעולות פסולות של רשויות מנהליות הוא מראש קטן יותר, כי מי שמצביעים עליהם כיום בחלק מהמקרים הם היועמ"שים במשרדי הממשלה השונים. האינטרס של היועמ"שים לחשוף פעולות שליליות של רשויות מנהליות יהיה חלש מאוד כי המחויבות שלהם תהיה בראש ובראשונה לשרים הממנים ולא לציבור.

הכוח המדומה של הבוחרים בסרטון נטען, שהכוח תמיד נשאר אצלנו, הבוחרים. אנחנו, כביכול, נוכל, בבחירות הבאות, לשנות במחי יד את כל מה שהקואליציה העכשווית תעשה. זו אשליה שפורום קהלת מרבה לחזור עליה ולנסות "למכור" אותה שוב ושוב. מדוע זו אשליה? כי תוך כמה חודשים תוכל הקואליציה, אם תתקבל תוכנית לוין-רוטמן, לשנות לחלוטין את המבנה המשטרי בישראל, לבטל את הפרדת הרשויות, ולהחליש משמעותית את ההגנה על זכויות אדם. חלק מהשינויים האלה, אם יתבצעו, הם בלתי הפיכים. כך, למשל, שופטים שכבר ימונו במינויים פוליטיים, ימשיכו לשבת על כס השיפוט בכל הערכאות ובכל בתי המשפט. הם ימשיכו להיות נאמנים לערכים של מי שמינה אותם.

שימו לב, שלפורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה, שאנחנו גאות להיות פעילות בו, יש ניירות עמדה מנומקים וקצרים בנוגע לכל חלק בתוכנית לוין-רוטמן. אל תלכו שולל אחרי סרטונים שקריים או סרטונים של חצאי אמיתית. בדקו את הדברים בעצמכן/ם:

דוקטור מיטל פינטו מרצה בבית הספר למשפטים במכללה האקדמית צפת ובפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו.

דוקטור נורית צימרמן מרצה בבית הספר למשפטים במכללה האקדמית ספיר.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

18 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. עובדיה הגיב:

    ואתם, השמאל, לא מוכרים אשליות????? השליה אחת גדולה

  2. נבו הגיב:

    תתבישו לכם, מכרתם את האחים שלכם!!!

  3. ישראל הגיב:

    אתם בשמאל אלופים. הלוואי הייתה לנו בימין את הנחישות שלכם. אבל תזכרו שזה הדבר היחיד הטוב שיש לכם בחיים!

  4. איציק הגיב:

    =דבר אחד למדתי בחודשים האחרונים, אתם בשמאל יודעים מצויין לסדר את התמונה איך שאתם רוצים שתיראה, זה מתחיל בלפיד שמצולם אומר משהו מסווים ולא מתבייש לסתור את דבריו ולשנות אותם בהתאם לצורך. אז כשאני קורא את הטור הזה אני מבין שכולו מהונדס

  5. מוטי גליק הגיב:

    זה למה אני אוהב את האתר הזה, הוא האתר החרדי היחידי שמאפשר לשמוע את כל הצדדים במפה הפוליטית בלי לסנן

  6. אוריה הגיב:

    אני לא מבין למה רובנו החרדים בעד הרפורמה אחרי מה ששמעתי מאחד מראשי קהלת על המגזר…

  7. ריקי מינקוביץ הגיב:

    חבל שלא צרפת את הסרטון ההיתי יכולה לבין יותר על מה הכתבה

    1. גילה עמדי הגיב:

      נכון. בכל מקרה מה שעשו להם השבוע זה ממש ברבריות לשמה

      1. אני בעד ההפגנות מול המשרדים של קהלת. לא בעד הונדליזם שנעשה שם. מעשה פסול מאוד בעיני.

    2. בכוונה לא צירפתי אותו. לא רוצה לעזור לפורום קהלת בהפצת המידע שלהם.

      1. אבי הגיב:

        אולי את לא רוצה להיות שותפה להפצת האמת?

  8. רונית הגיב:

    אולי זו הכתבה שגמרה למה שעשו הבוקר במשרדי קהלת….

    1. אולי. קשה לי לנחש את המוטיבציות של אלה שביצעו שם ונדליזם. אני חושבת שהונדליזם שהיה, אם היה, במשרדי קהלת פסול מכל וכל.

      1. סוזי הגיב:

        שמח לשמוע שיש בינכם גם אנשים שפויים והבלאגן שנעשה שם הוא עי השוליים, זה תקף גם למתפערים באיילון?

        1. עפר הגיב:

          אני חושב שהבור העמוד בבסיס הגישה שרק עסוקה בלבקר את הליברלים לא יכול להתמלא. תמיד נהיה לא בסדר. הייתי מתחיל לבחון את הפורעים בחווארה שעדיין מסתובבים חופשיים, ממשיך במוסתים שתקפו את המפגינים בביצים, בגז, בפטיש, .. בהפגנות הללן לא שורפים אוטובוסים כמו בבני-ברק, לא הופכים מכוניות משטרה (כמו בירושלים), לא שוברים חלונות ראווה, … חצי מליון (!) אנשים יוצאים לרחובות ועושים זאת ללא אלימות. אז בבקשה, הדר בבית אלים, בל יידה בו אבן.

  9. יואל הגיב:

    רגע? אבל לדעתך עכשיו המצב טוב יותר?? עכשיו השופטים לא דואגים יותר ל'מקורבים'??? אז הרפורמה תעשה שינוי שיגרום לאיזון למה שהיה עד היום. ככה מגיעים אל האמצע!!

    1. לאיזה אמצע תגיע? אותי מטריד שאין מספיק גיוון בשופטות והושופטים הנבחרים לעליון, אבל התוכנית של לוין ורוטמן לא קשורה בכלל לגיוון וגם לא תביא אליו-אפילו לא לאמצע. כל מה שהיא תביא הוא בחירת מקורבים לקואליציה. זה הכל. מה שמוכיח שהמוטיבציה של לוין ורוטמן היא להביא יותר ח לקואליציה. מערכת המשפט והחלקים שלה שבאמת דורשים תיקון ממש לא מעניינים אותם. שים לב שבכל התוכנית שלהם המתכנה "רפורמה" אין אפילו חלק אחד שעוסק בפתרון הבעיה האמיתית של מערכת המשפט-עומס בלתי נסבל וחסר תקדים לעומת מדינות אחרות. מי שבאמת רוצה רפורמה ולא הרס או מתן כח אבסולוטי כמעט לקואליציה, היה מתחיל מהצעות לגבי הפתירה או מיתון של הבעיה הזו.

      1. אבי הגיב:

        למי שזוכר; טלי חטואל הי"ד, בג"צ פסל את עצמו לעד אחרי הרצח של טלי ובנותיה. יש להתפלל חזק שהרפורמה תעבור. ובא לציון גואל.

כותרות אחרונות

עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו