שבת, 06/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » יהדות

כשאש המחלוקת משתוללת

קרע בעם? שנאת אחים? אש משתוללת? ככה ננצח אותם!

12:01 ,17/08/23
זאב ארן
קרדיט: זאב ארן / אש הגהינום
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

מה עושים כשאש המחלוקת משתוללת?

"תניא אמר רבי עקיבא: כשהייתי עם הארץ אמרתי מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור. אמרו לו תלמידיו: רבי, אמור ככלב! אמר להם: זה נושך ושובר עצם וזה נושך ולא שובר עצם." (פסחים מט ע"ב) בימים שהשנאה בין אחים מרקיעה שחקים, כשהקרע מגיע לשיאים חדשים, כשכל שמץ ניחוח מסורתי סופג עלבונות קשים, כשהמצב שגם כך שברירי ועדין הופך עכשיו לקרעים קרעים… מה עושים??? מה אפשר לעשות כדי לא להיסחף אחר האוירה המתלהמת, לא לטבוע במערבולת הסוחפת? מה אפשר לעשות כדי שלא נמצא את עצמנו מלאי חרטות בגין אש ומחלוקות? מה עושים במצב כזה? כבר הדריך אותנו החכם מכל אדם במשלי (כה, כא): "אִם רָעֵב שֹׂנַאֲךָ הַאֲכִלֵהוּ לָחֶם וְאִם צָמֵא הַשְׁקֵהוּ מָיִם. כִּי גֶחָלִים אַתָּה חֹתֶה עַל רֹאשׁוֹ וַה' יְשַׁלֶּם לָךְ." אומר שלמה המלך: למשוך את ההגה מאה שמונים מעלות! להסביר פנים, להפגין טוב לב ונדיבות! זה יכול לפעול יותר מכל טקטיקה אחרת מתלהמת (כמובן, כשזה לא בא ממקום של רפיסות וחולשה!). זו הדרך הקצרה לניצחון. נכון, זה לא קל, האינסטינקטים צועקים אחרת, אך זו הדרך הבטוחה והמובחרת. הקושי בזה, שלא תמיד זה כל כך פרקטי. לא בכל יום מזדמנת לנו האפשרות להגיש לשונאים מבית אכילה ושתיה… אז מה עושים? גם לכך יש תשובה: רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שאפשר להשתמש בעצה הנ"ל גם באמצעות המחשבה: "כשיש מחלוקת על האדם, צריך לחקור למצוא זכות בחברו". כאשר נדון את היריב לכף זכות, התוצאה של כך תהיה ניצחון מוחלט. איך זה עובד? הכח העצום של 'לדון לכף זכות' מוביל לאחת משתי האפשרויות: או שזה יהפוך אותו לטוב יותר באמת, או שזה יביא למפלתו – "ובזה שמעלה את חברו לכף זכות, יכול להיות שחברו יחזור בו, ולא יהיה שוב מחלוקת, או שתהיה לו מפלה, כי יוכל להיות ש'גחלים אתה חותה על ראשו' בזה שאתה מעלהו לכף זכות." הגענו לימים שאנו זקוקים לעצה זו יותר מתמיד. הרווח הוא כפול ומכופל. לא רק 'ניצחון' מול היריב, אלא גם איכות חיים אישית משופרת עבורנו. במקום לכעוס ולחרוק שיניים, נהנה דבר ראשון אנו ממצב רוח טוב וחיובי… מי מאיתנו לא צריך את זה היום?

זאב ארן

קרדיט: זאב ארן / אש המחלוקת

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

5 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. עדיאל הגיב:

    ישר כוח יקירי הדברים נכנסו לי ללב

  2. דביר כץ הגיב:

    ואוו חזק ביותר! מחכה לטור הזה כל שבוע בהדברות למרות שלא תמיד אני מצליח להשיג. כיף לראות שיש את זה עכשיו גם כאן

    1. א. תודה! כיף לשמוע את זאת!
      ב. הטור שלי הוא דו-שבועי (ולאו דוקא קבוע. יתכן שבועיים שלא יופיע, ואז פתאום שבועיים רצוף שכן מופיע… עקרונית הוא פעם בשבועיים).
      ג. לא הקפדתי כל פעם להעלות את הטור שלי גם כאן, אך עכשיו בעקבות ההודעה שלך אעשה זאת בע"ה

  3. כנרת אליסיאן הגיב:

    קשה מאוד לקורא את הטור. קטן מידאי חבל

    1. מנסה לסדר ולתקן זאת דרך מנהלי האתר. בינתיים אעתיק לפה:
      "תניא אמר רבי עקיבא: כשהייתי עם הארץ אמרתי מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור. אמרו לו תלמידיו: רבי, אמור ככלב! אמר להם: זה נושך ושובר עצם וזה נושך ולא שובר עצם." (פסחים מט ע"ב)
      בימים שהשנאה בין אחים מרקיעה שחקים, כשהקרע מגיע לשיאים חדשים, כשכל שמץ ניחוח מסורתי סופג עלבונות קשים, כשהמצב שגם כך שברירי ועדין הופך עכשיו לקרעים קרעים… מה עושים???
      מה אפשר לעשות כדי לא להיסחף אחר האוירה המתלהמת, לא לטבוע במערבולת הסוחפת? מה אפשר לעשות כדי שלא נמצא את עצמנו מלאי חרטות בגין אש ומחלוקות?
      מה עושים במצב כזה? כבר הדריך אותנו החכם מכל אדם במשלי (כה, כא): "אִם רָעֵב שֹׂנַאֲךָ הַאֲכִלֵהוּ לָחֶם וְאִם צָמֵא הַשְׁקֵהוּ מָיִם. כִּי גֶחָלִים אַתָּה חֹתֶה עַל רֹאשׁוֹ וַה' יְשַׁלֶּם לָךְ."
      אומר שלמה המלך: למשוך את ההגה מאה שמונים מעלות! להסביר פנים, להפגין טוב לב ונדיבות! זה יכול לפעול יותר מכל טקטיקה אחרת מתלהמת (כמובן, כשזה לא בא ממקום של רפיסות וחולשה!). זו הדרך הקצרה לניצחון. נכון, זה לא קל, האינסטינקטים צועקים אחרת, אך זו הדרך הבטוחה והמובחרת.
      הקושי בזה, שלא תמיד זה כל כך פרקטי. לא בכל יום מזדמנת לנו האפשרות להגיש לשונאים מבית אכילה ושתיה… אז מה עושים?
      גם לכך יש תשובה:
      רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שאפשר להשתמש בעצה הנ"ל גם באמצעות המחשבה: "כשיש מחלוקת על האדם, צריך לחקור למצוא זכות בחברו". כאשר נדון את היריב לכף זכות, התוצאה של כך תהיה ניצחון מוחלט. איך זה עובד? הכח העצום של 'לדון לכף זכות' מוביל לאחת משתי האפשרויות: או שזה יהפוך אותו לטוב יותר באמת, או שזה יביא למפלתו – "ובזה שמעלה את חברו לכף זכות, יכול להיות שחברו יחזור בו, ולא יהיה שוב מחלוקת, או שתהיה לו מפלה, כי יוכל להיות ש'גחלים אתה חותה על ראשו' בזה שאתה מעלהו לכף זכות."
      הגענו לימים שאנו זקוקים לעצה זו יותר מתמיד. הרווח הוא כפול ומכופל. לא רק 'ניצחון' מול היריב, אלא גם איכות חיים אישית משופרת עבורנו. במקום לכעוס ולחרוק שיניים, נהנה דבר ראשון אנו ממצב רוח טוב וחיובי…
      מי מאיתנו לא צריך את זה היום?

כתבות נוספות של זאב ארן
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו