חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם
אושר בממשלה: 3 קווים ראשונים במערכת המטרו העתידית
המטרו הוא רכבת מטרופוליטנית, הנוסעת מתחת לפני קרקע במנהרות ייעודיות ותוזן באמצעות חשמל. המטרו נוסע בהפרדה מלאה ממערכות תחבורה אחרות.
הממשלה (ועדת שרים לענייני פנים ושירותים) אישרה היום (22.5.22) את 2 הקווים הראשונים במערכת המטרו העתידית: קו M1S וקו M3.
לאחר שלוש שנים של עבודה אישרה היום הממשלה 2 תכניות מתוך 4 שקודמו בוות"ל ע"י נת"ע.
המטרו הוא רכבת מטרופוליטנית, הנוסעת מתחת לפני קרקע במנהרות ייעודיות ותוזן באמצעות חשמל. המטרו נוסע בהפרדה מלאה ממערכות תחבורה אחרות, אך משיק להן בתחנות רבות לאורך המסלול. רשת המטרו מקודמת ע"י חברת נת"ע. היא מכילה 4 קווים, אורכה הינו 145 ק"מ ולאורכה 109 תחנות. המערכת צפויה לתת שירות לכ- 2 מיליון איש ביום אשר יעשו בה שימוש לכל אורך ורוחב המטרופולין.
קו M1S הוא קו באורך של כ- 45 ק"מ והוא מכיל 31 תחנות. הקו הוא חלק מקו רדיאלי M1 החוצה את המטרופולין מצפון לדרום. תוואי הקו מתחיל בצומת חולון וממשיך לחולון, ראשל"צ ומתפצל לשתי זרועות: זרוע מזרחית- לאורך ראשון לציון באר יעקב, רמלה ולוד וזרוע מערבית לאורך ראשון לציון, נס ציונה ורחובות. הקו צפוי לשרת את תכנית הפיתוח מע"ר בן צבי, תכנית הפיתוח ח/500 בחולון, קניון עזריאלי בראשל"צ, בית החולים שמיר (אסף הרופא), בית הסוהר כלא איילון, מתחמי המגורים הנרחבים המתוכננים ומוקמים כרגע במקום מחנה צריפין המתפנה, אזור תעשייה פארק המדע בנס ציונה- רחובות, הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, מכון וייצמן, בי"ח קפלן, ומרחב צפון לוד ועוד. לאורכו של הקו מתקדמות כיום תכניות רבות להתחדשות עירונית וציפוף המרקם האורבני כדוגמת בערים לוד, רמלה, חולון וראשל"צ.
קו מטרו M3 הינו קו חצי טבעת המקשר בין קווי המטרו הרדיאליים וקווי הסעת המונים אחרים במטרופולין גוש דן, ויוצר מבנה רשת היקפית באורך כולל של כ-39 ק”מ. הקו מחולק לקו ראשי ולשלוחה לנתב”ג ומשרת את הטבעת התיכונה של המטרופולין. לאורכו ייבנו 25 תחנות.
תוואי קו M3 עובר בבת ים, חולון, אזור, אור יהודה, קריית אונו, פתח תקווה, גבעת שמואל, תל אביב- יפו, רמת השרון, הרצליה, רמת גן. הקו צפוי לשרת מוקדי תעשייה ותעסוקה מרכזיים כגון אזה"ת הרצליה, אזה"ת רמת החייל, אזה"ת קריית אריה וכן בית חולים תל השומר.
כחלק מעקרונות התכנון של רשת המטרו ומיקום התחנות בסמיכות למוקדי עניין אסטרטגיים מרובי קהל, מאפשרת רשת המטרו מענה תחבורתי של הסעת המונים למוקדי מסחר ותעסוקה כמו גם למוקדי מגורים קיימים ועתידיים ותכניות רבות להתחדשות עירונית.
2 התכניות קודמו בועדה לתשתיות לאומיות אשר במינהל תכנון. 2 קווים נוספים (M1N, M2) מצויים עודם בהליך תכנון סטטוטורי מתקדם ויובאו לאישור הממשלה עם סיומו. במקביל לתכנון הסטטוטורי נערכת חברת נת"ע להליך הביצוע של הרשת באמצעות מכרזי ענק אשר ישלבו חברות מהמובילות כיום במשק הישראלי וחברות בינלאומיות.
מסלול המטרו ומיקום תחנותיו תוכננו באופן המביא בחשבון מערכות תחבורה נוספות: רכבת ישראל, הרכבת הקלה (דנקל), קווי אוטובוס ועוד. השילוב והתיאום בין כולם יוביל לרשת תחבורתית יעילה, בטוחה ונגישה. שלושת קווי המטרו במטרופולין תל אביב יפעלו כרכבת תחתית, שתיתן מענה איכותי לתושבי המטרופולין ב-24 רשויות מקומיות שונות מרחובות ועד רעננה.
פרויקט המטרו הוא פרויקט התשתית הגדול ביותר המקודם כיום במדינת ישראל. הפרויקט פורץ הדרך מהווה נדבך נוסף במערך התחבורתי האדיר הנבנה כיום ברחבי מטרופולין תל אביב ובסיומו תהיה בגוש דן תשתית תחבורה ציבורית מתקדמת, בטוחה וירוקה – הצופה את פני העתיד התחבורתי של ישראל.
מערכת הסעת ההמונים המתוכננת תתרום להקלה משמעותית בכניסה לערי גוש דן וביציאה מהן אל מרכזי התעסוקה הגדולים בארץ.
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, ברך על ההחלטה וציין כי מדובר בפרויקט התחבורה הגדול ביותר אשר מקודם כיום בישראל, וכי נת"ע המביאה נסיון מקצועי רב, נערכת לביצוע הפרויקט באמצעות חברות ישראליות ובינלאומיות מהמובילות והאיכותיות במשק. גליק הביע תקווה כי כלל הרשויות תתגייסנה למען הפרויקט למרות המחלוקות למען טובת הכלל.
מאיר שמרה, מנהל מינהלת המטרו בחברת נת"ע ציין כי מדובר באבן דרך משמעותית בקידום פרויקט הענק המטרו. המטרו יגרום למהפך במערכת התחבורה הציבורית והסעת ההמונים במטרופולין גוש דן ויביא לתרומה עצומה למשק הישראלי ולהקלה לכל באי גוש דן.
מחר יום ב' צפוי לעלות לאישור הממשלה חוק המטרו."ֿ
חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים