יום חמישי, 04/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » היסטוריה

תאמינו לי, השואה עדיין כאן

השואה היא לא רק פרק היסטורי אפל שהתרחש אי שם בחצי הראשון של המאה העשרים

18:21 ,27/04/22
קרדיט: Getty Images
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

השואה היתה נוכחת בילדותי מבלי שתורגש; ראיתי את הכתובת הכחולה על פרק ידו של סבי, ראיתי אותה על ידה של הגברת שוורץ בעלת המכולת השכונתית וגם על ידו של מוישה המשוגע שהסתובב ברחובות כשהוא מדבר אל עצמו. מעבר לכך לא ידעתי הרבה על מה שקרה שם, הסבים והסבתות שלי היו מאלה שלא סיפרו.

במהלך שנים שחלפו הסבים והסבתות הלכו לעולמם וגם גברת שוורץ ומוישה נעלמו מהנוף, וכך השואה אמורה היתה להיות עבורי לא יותר מאשר פרק היסטורי אפל שהתרחש אי שם בחצי הראשון של המאה העשרים, אך כשבגרתי גיליתי שהשתיקה וההדחקה לא יכולות להגן על הדורות הבאים מפני פגעי השואה.

מהשואה לא היו ניצולים. גם אלו שיצאו מהשואה בחיים, היא, בכל מקרה לא יצאה מהם לאורך כל חייהם. השואה המשיכה ללוות את אותם ואת ילדיהם ואף את הדורות הבאים, וכך זה גם במשפחה שלנו; נשותיהם של סבי משני הצדדים וילדיהם נרצחו והם עצמם סבלו נוראות במחנות. לאחר המלחמה הם ביקשו להשתקם והתחתנו שוב וכך הגיעו הורי לעולם. אך מי שעבר את השואה לעולם אינו משתקם. הורי גדלו בבתים בהם נשמעו צרחות מבעיתות מסיוטי לילה ובימים שררה בהם לעיתים קרובות שתיקה מעיקה. מי שרצחו את היקרים לו ביותר הופך לנכה רגשית לצמיתות והורי גדלו מבלי שזכו לגילויי חיבה מהוריהם ובנוסף הם חשו חובה לרצות ולפצות את הוריהם על הסבל הנורא שחוו. ילדים שגדלים בבית כזה לעולם לא יגדלו להיות אנשים נורמטיביים. אימי למדה בכיתה יחד עם עשרות ילדות שכולן היו בנות למשפחות שורדי שואה, כשבגרו והתחתנו התברר בחלוף השנים כי כל בנות הכיתה לא הצליחו לנהל חיי משפחה תקינים ולבסוף התגרשו. כך גם הורי.

סבא שלי הדחיק את הזכרונות ולמרות כל מה שעבר היה אדם די שמח, אך בשנותיו האחרונות נראה הוא חזר לשם. נחשפתי לכך לאחר שנפטר כשמצאתי בביתו ככרות לחם מעופשות מוסתרות במקומות שונים. כשנולד לי הבן הבכור והחזקתי אותו בפעם הראשונה התחילה לחלחל בי ההבנה מה זה כשקורעים ממך את היקר מכל. פתאום כל כך הערצתי את סבא שלי הגיבור שהתמודד בשתיקה כל יום עם הסבל הזה. קראנו לילד על שמו.

לפני מספר שנים השתתפתי לראשונה במסע שואה של ארגון ערכים בפולין, החוויה הכי חזקה שחוויתי שם היתה באושוויץ כאשר בתוך ערימת נעליים של הנספים היו זוג נעליים שצדו את עיניי, הן היו במידה של הבת הקטנה שלי, בעקבות אותו מסע טסתי לשם כל כך הרבה פעמים שאני כבר לא זוכר כמה ולמה, אני משוטט שם בין מצבות דוממות ובתי כנסת שוממים, מחפש מבלי לדעת מה ולא מוצא.

חשבתי שאני כבן לדור שלישי אהיה הפילטר האחרון והשואה על כל מוראותיה תיעצר אצלי.

אך התבדתי

בצהרי שבת קיצית אחת מצאתי את בני, אז בן 6 יושב ומשחק עם כפיסי עץ, הוא בנה מבנים קטנים זה לצד זה בסדר מופתי על פני כל רצפת החדר כאשר מסילת רכבת חוצה אותם, בעיניים גדולות ובמתיקות ילדותית הוא הסביר לי שהוא בנה מחנה השמדה. "אתה רואה אבא, הנה הרכבת והנה הצריפים…"

יש את אלה שעבורם השואה היא אולי פרק היסטורי אפל שהתרחש אי שם בחצי הראשון של המאה העשרים. בשבילי, על כל פנים, השואה עדיין כאן, במשפחתי, בתוכי, וגם בחדר הילדים שבביתי.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

9 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. דודי הגיב:

    מצטער לומר אבל היא כאן גם בלי הזכרונות הישנים גם הזכרונות הטריים בשנה האחרונ מראים שהכל אפשרי גם כשיש מדינה

  2. מושי גלר הגיב:

    עכשיו יותר מתמיד הטור הזה נכון ומוחשי

  3. חיים הגיב:

    לא נשכח! חייב להשאר בתודעה של העם שלנו!

  4. יהודי הגיב:

    וזה בדיוק הניצחון שלנו בגרמנים. על אף האכזריות הנוראה והזכרונות הצורבים. סביך הקימו משפחה ודור ישרים חדש

  5. אביהו הגיב:

    אני דווקא חושב שזה שבינך עשה מה שעשה זה לא קשור להיותו דור רביעי לשואה. ולדעתי לא יהיה לדור רביעי זיכרון שונה במיוחד משאר בני דורם

    1. זוכרים ולא שוכחים הגיב:

      גמני חושב כמוך. לא מאמין שילד בן 6 שאמר מה שאמר קשור בהכרך לעצם היותו דור רביעי אלא אם כן בבית לא מפסיקים לדבר על מה שהיה…

      1. מרדכי הגיב:

        ממש לא. אני בטוח שרק בגלל שהוא דור רביעי ושמע, ראה וחי לצד זה הוא יכל לפתח משחק כזה… כספרדי ללא קשר ישיר כלשהו לשואה אף אחד מילדי לא שיחק במשחק דומה ולא היה חולם לשחק. כנראה לא סתם…

  6. דבורה הגיב:

    צמרמורת עברה בי שקראתי את הכתבה. עצוב

  7. דור שלישי הגיב:

    מזדהה עם הרבה ממה שכתבת. עברתי חוויה דומה כנכד.

כתבות נוספות של יהודה אייזיקוביץ
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו