יום ראשון, 08/09/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » דעות

על אורי זוהר ואורי משגב, ומה שביניהם.

על מאמר שפירסם אורי משגב, כתב ב"הארץ", ועל ההתנשאות החילונית, שהגיע הזמן לשים לה סוף. וקצת על אורי זוהר ז"ל.

06:38 ,15/06/22
קרדיט: טוויטר/אורי משגב
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

ב-8 ביוני פירסם אורי משגב מאמר על מותו של אורי זוהר. בטור הקרוב אצטט חלקים מהטור ואנסה להשיב לטור המלא שאורי פירסם.

 "מכיוון שהיה דמות ציבורית לעילא, מהאייקונים החשובים והמשפיעים ביותר בתרבות העברית המתחדשת, ראוי לבחון במבט מפוכח את פועלו ותרומתו לתרבות הישראלית והחברה הישראלית." 

מובן בהחלט, ראוי לעסוק בתרומתו התרבותית של אורי זוהר ז"ל להוויה הישראלית, ובכלל, ראוי לעסוק בו. "דיון זה נחוץ במיוחד לנוכח העובדה שזוהר לא פסק ממאמצי ההשפעה שלו גם אחרי שכרת ברית בלתי־קדושה עם הפונדמנטליזם היהודי". קצת לא מובן למה הדיון נחוץ דווקא אחרי שחזר אורי בתשובה, לפני שחזר היה משפיע ואחרי שחזר המשיך להשפיע. מה השתנה ברגע שחזר בתשובה מבחינת כותב הטור?

 משגב אולי חושב שאם הוא ישתמש במושג "פונדמנטליזם" אז כולנו נדלג בעדינות, כי אנחנו לא ממש יודעים מה זה אומר. אבל לא אצלי, פונדמנטליזם הוא מושג המתאר אמונה חזקה בכתבי הדת וחוקיה וגם החלתם של החוקים על החברה המודרנית. האם אורי זוהר קרא להחיל את חוקי התורה על החברה המודרנית? זה לא שאורי לא התבטא כנגד החילוניות, אבל האם אורי זוהר קרא להקים מדינת הלכה? מתי? איפה?

 "(וככל הניתן לא ייעשה בו שימוש רב במאמר זה, כמו גם ב"התחזק" ושאר תיאורים מילוליים שמגדירים את הכניעה והנסיגה לדת ומשווים לה הילה נעלה על פני החילוניות)." 

"הכניעה והנסיגה לדת"? אדם שחוזר בתשובה "נכנע" לדת? מי קבע? אולי אדם שחוזר בשאלה הוא אדם שנכנע? אין ביכולתי או ביכולתו של הכותב לקבוע מה דרך החיים הנכונה, דתי או חילוני, אבל להציג את החזרה בתשובה בתור כניעה?

טעות, טעות איומה.

 "מיסיונר של ממש."

 לא אכנס לשימוש במילה הזו, אבל עצם הזכרת המונח "מיסיונריות" לא נכתב סתם, יש סיבה לזה, לרוב מיסיונריות לא נתפסת כמשהו טוב, אלא ככפייה, כקיצוניות, צריך לשים לב לזה, ולא להשתכנע בקלות. "המחשה מושלמת לכך ניתנה למשל בעובדה שביום מותו, מספידיו באולפן החדשות של ערוץ 13 היו אבישי בן־חיים ואריה דרעי."

 זו הסתכלות צרה על המציאות. אולי השניים לעיל לא הספידו סתם, אבל הם בוודאי לא היו היחידים שהספידו את אורי זצ"ל.

 "זה לא מפתיע: התופעה של היחלשות היצירה האמנותית במקביל לבריחה אל הדת מוכרת מעולמות המוזיקה והקולנוע המקומיים וגם העולמיים, בעיקר אם האובייקט לוקח לעצמו גם תפקיד של מטיף בשער."

  משגב מביא את הסרט האחרון שאורי פירסם כדוגמא לסרט שכבר לא השתווה ברמתו לקודמיו (לדעתו) ובעצם "מאשים" את הדת בהיחלשות היצירה של אורי ז"ל. אתה רוצה למתוח ביקורת על סרטו האחרון? אין שום בעיה, אבל להאשים את הדת כמה שגורם להיחלשות היצירה? רציני? הדת שהיא התרבות של מיליוני אנשים ברחבי העולם? אותה אתה מציג כמשהו שמחליש יצירה אומנותית? שולי רנד, לאחר שחזר בתשובה, האם התוכן שהוא יצר ויוצר הידרדר מאז?

 אביתר בנאי, האם הקהל שלו מעריך אותו פחות מאז שחזר בתשובה? מאזין לו פחות?  

סיוון רהב מאיר, האם מאז שהיא חזרה בתשובה, היא מצאה את עצמה לפתע בלי קהל? בלי קוראים? מאזינים? צופים? ההפך, היא אפילו התחזקה מאז. 

ובכלל, כמות התוכן שיש ביהדות לא קיים בשום תרבות אחרת, מאות אלפים (ואולי יותר) של מאמרים, ספרים, שירים, יצירות, דעות, איך אפשר בכלל לטעון שהדת היא מה שגורמת להיחלשות היצירה האמנותית?

 "למעשה, ניתן לקבוע שזוהר גרם בעיקר נזק תרבותי וחברתי מאז התחרד."   

למה? מי אמר? מי קבע שנגרם נזק? כי על אורי משגב זה לא השפיע,אבל על אלפים שחזרו בתשובה זה כן? מה זה בכלל השימוש במילה "נזק"? איך מודדים את זה? איך קובעים נזק תרבותי? מי קבע איך נכון לחיות? ולמה לא עידכנו אותנו?

 "עד שהלכה וניגפה בפני כוחות החושך של הלאומנות הדתית והפונדמנטליזם שאליהם חבר זוהר בחלק השני של חייו." 

"לאומנות דתית"? מה זה בכלל אומר? ממתי שמעתם את אורי זוהר מטיף ללאומנות דתית, ולמה אלו בהכרח כוחות החושך?

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

7 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. עמי הגיב:

    הנזק שהרב עשה כנראה זה שהכניס אלפי ילדים לתלמודי תורה ומשם יצאו משפחות שומרות תורה ומצוות.

  2. אריאלי הגיב:

    נוף התנשאות חילונית. אמרת את הכל בכותרת. יפה מאוד

  3. אלירן הגיב:

    אתה עמוק חבר. ממש יפה וקולע

  4. ידידיה הגיב:

    נו מה אתה מצפה? כשהו חזר בתשובה חשבו שעכשיו כבר לא יהיה כוכב. עכשיו הם אכלו את הכובע אז קשה להם לפרגן…

    1. הלל הגיב:

      חחח בדיוק.

      1. שמואל גיגי הגיב:

        דיאלוג יפה מאוד
        הרב אורי זהר חסר לכולנו
        וארי משגב נשגב מבינתי להבינו

  5. חננאל הגיב:

    בושה!!!!!!!כול מילה מיותרת!!!!!

כתבות נוספות של אבי לופיאנסקי
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו