יום ראשון, 07/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » דעות

במה החרדים תורמים לכלכלת המדינה?

כאשר ליברמן מאשים את החרדים ביוקר המחייה בישראל זאת הזדמנות לברר במה החרדים תורמים לכלכלה הישראלית

06:55 ,16/02/22
קרדיט: יחצ / חרדיות עובדות
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

הסיפורים על הפריץ המיתולוגי מהעיירה שלעג ליהודים ורדף אותם והעליל עליהם עלילות זכו לאחרונה לעדנה מחודשת ולגרסה עדכנית, כאשר אביגדור ליברמן, אלכס קושניר ויוליה מלינובסקי, ממלאים את תפקידם של הפריצים בני זמנינו. רשימת האמירות והפעולות של הכנופייה הזאת נגד ערכי היהדות והחרדים – ארוכה, והיא רק הולכת ומתארכת. נראה כאילו האנשים האלה ממש נהנים להפיץ שנאה ורוע ולפגוע ביהדות בכל דרך אפשרית.

בימים אלה, יוקר המחיה הולך ומאמיר והדבר גורר מחאה הציבורית שהולכת ומתרחבת, זוהי מחאה שעלולה בהחלט לערער את יציבות הממשלה. מול איום שכזה  נזעק אביגדור ליברמן ומיד מצא את האשם האולטימטיבי והיפנה לעברו אצבע מאשימה: "בציבור החרדי יותר מ-50% לא משתתפים בכוח העבודה וזו אחת מהסיבות המרכזיות ליוקר המחיה".

מבחינת נתוני התעסוקה, ליברמן טועה ומטעה. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אחוזי התעסוקה של נשים חרדיות עומד על 83%, שיעור הדומה לנשים הלא חרדיות, ואצל גברים החרדים הוא עומד על 51%. בשקלול של כלל המגזר אחוז התעסוקה של החרדים עומד על 67 אחוזים, הרבה מעל לנתון שהציג ליברמן. זאת בזמן שבמגזר הערבי, שהוא גדול באופן משמעותי מזה החרדי, אחוז התעסוקה המשוקלל עומד על 56% בלבד. נראה אם כך, שעבור ליברמן לא ממש חשוב להתאמץ וללמוד את הנתונים, מבחינתו הרבה יותר קל ופשוט להשתלח בחרדים.

ליברמן הוא לא הראשון שהשתמש בטכניקה הזאת כדי לטשטש את כישלונותיו; בשנת 1903, כאשר הצאר הרוסי חש ששלטונו מתערער, הוא הסיט את תשומת הלב הציבורית מהכשלים של שלטונו והסית אותה נגד היהודים כאשר תלה את המצב בהתנהלותם הכלכלית של היהודים. כך נולדה הסיסמה "הכו ביהודים והצילו את רוסיה" אשר תחתיה התבצעו פרעות קישינב הזכורות לדיראון עולם. נראה כי ליברמן, למרות היותו יליד קישינב, לא בחל בשימוש באותה רטוריקה.

הניסיונות של ליברמן להאשים את החרדים – כשלו. הפרשנים והמומחים הכלכליים ברובם דחו את דבריו ומתחו עליהם ביקורת, ביניהם החשב הכלכלי לשעבר פרופסור ירון זליכה שהתראיין לאיילה חסון בערוץ 13 ואמר כי "הממשלה התחילה לעסוק באנטישמיות! אין שום קשר בין תעסוקת החרדים לבין יוקר המחייה. מה שהחרדים מרוויחים משפיע על הכנסות המדינה ממיסים, אך לא על יוקר המחייה. יוקר המחיה נגזר ממונופולים שלא מטופלים"

אך גם בלי להיות כלכלן גדול אפשר להבין שההתחייבות הכספית הבלתי נתפסת בסך 53 מיליארד ש"ח לשותפים הקואליציוניים מרע"ם דורשת יצירת מקורות הכנסה חדשים, וכך נוצרו היטלי המס החדשים שפוגעים בכיסו של כל אזרח בישראל. בנוסף, הנתונים מלמדים שעליית המחירים הכללית החלה רק בתקופת הממשלה הנוכחית. על פי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO Israel  עד לקיץ האחרון, ההתייקרות של מחירי המזון בישראל בעשור האחרון הייתה מהנמוכות בקרב מדינות ה-OECD, כך עולה מהשוואה בינלאומית. על פי נתוני BDO עלו מחירי המזון בישראל, כולל פירות וירקות וארוחות מחוץ לבית, בשיעור של 6%. באותה תקופה עלו מחירי המזון במדינות ה-OECD בשיעור ממוצע של 19%.

על פי מחקרים עולה שהחרדים לא רק שאינם גורמים ליוקר המחייה, אלא אפילו ההיפך, הם תורמים למדינה באופן שחוסך לממשלה ולכיסיהם של האזרחים סכומי עתק. בשורה של מחקרים שפורסמו לאורך השנים על ידי המרכז הישראלי לחקר המגזר השלישי באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, עולה נתון עקבי, לפיו חרדים מתנדבים לארגוני חסד בשיעורים גבוהים בהרבה מהחילונים. שיעור ההתנדבות החרדי עומד על 35% לפי ההערכה השמרנית ביותר, 59% יותר משיעור ההתנדבות החילוני, שעומד על 22%.

התנדבות היא לא רק גילוי אזרחות טובה, על פי חוקרי אוניברסיטת בן-גוריון יש לה גם ערך כלכלי גבוה מאד. וכך, כאשר  שעות העבודה של החרדים המתנדבים מוערכות על פי שכר מינימום בלבד, הן מצטרפות ליותר מ-46 אלף משרות מלאות, השוות 2.97 מיליארד שקל בשנה! זהו סכום שאילולי החרדים היו תורמים אותו בהתנדבות, הוא היה מושת על כלל האזרחים.

מהצד השני, למגזר החרדי יש גם יתרון מובהק בהפחתה בהוצאות שליליות: לפי שירות בתי הסוהר, רק 3.3% מהאסירים הפליליים הם חרדים, לעומת שיעורם באוכלוסייה העומד על 13%. כשתקציב שב"ס עומד על 4.2 מיליארד שקל, מדובר בחיסכון לתקציב המדינה בשיעור של עשרות מיליוני שקלים, שגם הוא נובע ישירות מהחינוך החרדי לערכי התורה והמצוות.

ליברמן ככל הנראה ימשיך לנסות ולנגח את המגזר החרדי, זה האיש וזה פועלו. אבל כעת אנחנו לפחות יודעים מי תורם לכלכלת המדינה ומי זה שהורס אותה.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

20 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. ראה את ההסטוריה הגיב:

    סתם לשפוך דיו, ליברמן לא שונא את החרדים הוא רק משתמש בהם לתעמולת בחירות.

  2. לה' פתרונים הגיב:

    מדהים כמה כח יש למגזר החרדי ואנחנו בכלל מרגישים כאילו עושים לנו טובה כאן במדינה ושאנחנו נטל. מתי יקום אחד שידע לקחת את העשייה הברוכה של המגזר החרדי וההשפעה שלו על הכלכלה הישראלית ולמנף אותה לכולם??

  3. כאשר יענו אותו הגיב:

    תודה לאל תם זמנם של הפריצים בממשלה. אנחנו לקראת עידן חדש

  4. הגרמיל הגיב:

    רציתי לענות דבר דבר, אבל כל שקראתי ראיתי שכל הכתבה הזו שקרים מוחלטים. זו לא הדרך להתמודד עם ביקורת.

  5. רננה הגיב:

    אהבתי תתסקר

  6. מאור מאמו הגיב:

    אתר גאוני כול אחד יכול להעלות כתבה? או שצריך ליהיות כתב מקצועי ולעבוד בחברה שלכם?

    1. מני הגיב:

      חבר. זה אתר גאוני. כל אחד יכול פשוט לפתוח חשבון ולכתוב. עולם חדש של חדשות

  7. אביגיל פישמן הגיב:

    נתונים אשששששששש

  8. אביה הגיב:

    עזוב, ליברמן פאסה כבר, פרפורי גסיסה אחרונים כך נראה מהסקרים האחרונים.

  9. מיושב הגיב:

    מיאפה המצאת את כל המחקרים האלה. חלאס עם היד הקלה על המקלדת

  10. גילי גרין הגיב:

    במה אנחנו לא תורמים!תמיד פותחים עלינו

  11. אופטימי הגיב:

    לראשונה אני שומעת תנתונים האלה מאוד מקווה שהם נכונים

  12. אליהו שטרית הגיב:

    אני מרגיש על גג העולם אחרי הכתבה הזה!עלה הביטחון של ליהיות חרדי .תמיד בבושה מול כולם שאנחנו ואנחנו שוב ושוב חלילה נטל
    כתבה חשובה מאוד ונתונים מפתיעים שישב בשקט ליברמן ומהר

  13. מוטי זהר הגיב:

    שחקתה אותה אם הנתונים תראה שהמיתנדבים שלנו החרדיים כמה רמות מעל אז שיפסיקו לנגן לנו שהחרדים לא עושים צבא ולא תורמים כי לנו יש תדרים שלנו..
    חזק

  14. חרדי גאה הגיב:

    אנחנו משפחה של לומדי תורה..כול הנשים שלנועובדות..קיימים מקומות עבודה אירגונים נטו לחרדים המודעות עלתה בשנים האחרונות כך שבטלנים אנחנו לאאא..לומדים תורה ועוסקים במה שאנחנו מאמינים.נילחמים על כול שקל ללא מותרות. מי שיוצא טס לח"ול מבלה וכול הניגזרת הזו זה ברור שלא מהציבור שלנו. צריך לצעוק את הנתונים שהעלתה בקול רם!!

  15. יונתן דהן הגיב:

    וואוו נתונים מדהימים אף פעם לא ידעתי את הדיוקים האלה רק "שמועות"כמו שאומרים תוד רבה לך על חידוד ודיוק הנתונים זה נותן ביאחון ליהיות חרדי גאה ולא כמו שאומרים"אוכלי חינם" מה שמשמח זה שכתוב שחור על לבן כך שליברמן וחבריו יכולים ליצעוק עד מחר זה "החרדים" דבורים בעלמא..

  16. אלחנן לווין הגיב:

    נתת כאן מס מחקרים. נשאר רק לבדוק כמה יש באמת כאלה וכמה הם נכונים…

  17. מיטל הגיב:

    והקבה מצילנו מידם!!

  18. מנחם הגיב:

    רשועים ארורים

  19. אברימי לייבל הגיב:

    שמע. לא חשבתי על זה. ניתוח מדהים רק שליברמן יהיה מודע וכל אלה שמאשימים אותנו…

כתבות נוספות של יהודה אייזיקוביץ
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו