חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם
המפה של הנפש חלק א'
בכתבות הבאות נקיף את הנושא ,ואף ניתן כלים שיעניק תשתית לטיפול עצמי .
עמיחי לוי יועץ זוגי ומטפל רגשי בארגון הידברות ,ויור' "זוגיות" מכון לאבחון וטיפול זוגי/רגשי ובדיקת התאמה לזוגות .
מבוא
בס"ד נתחיל סדרת כתבות לפי הסדר בעניין נפש האדם מהתאוריות שעומדות מאחורי כל יסוד על הנפש ועד לפרקטיקה של הטיפול, שזה הכי חשוב בצורה ברורה כמה שאפשר [בלי מילים גבוהות וכל מיני פלפולים שלא מועילים ורק מבלבלים].
בכדי שיוכל הקורא להבין את הכתוב ולעשות עבודה עם עצמו היינו להיות המטפל של עצמו ולהגיע למצב של להיוולד מחדש כלפי הבעיות והקונפליקטים שבהם הוא נמצא וחווה, והכל בכדי שיוכל לחיות את חייו בטוב ובנעימים בצורה הכי נכונה לו ורק לו מכל הבחינות.
וישנם כמה סיבות שבעקבותם חשבתי להתחיל את סדרת הכתבות הללו .
א.) רבים וטובים חווים מצוקות נפשיות יומיומיות כגון: חרדות, אובססיות, דיכאונות, התפרצויות זעם, דכדוכים וכו' וכו' והם מזיניחים את הבעיה מכל מיני סיבות או משום אי יכולת כלכלית לממן את הטיפולים או משום בושה [בפרט בציבור שלנו שתופס את עניין טיפול בנפש כסוג ב' כדבר ירוד ששייך לאנשים מסכנים שמזלם לא האיר להם] וכו' והסדרה הזו יכולה לעזור להם מאוד אם יתמידו בה וינסו להבין ולעשות לפי מה שכתוב בה.
ב.) רבים וטובים שסובלים מהנ"ל חושבים שאלו החיים ולכל אחד יש בעיה כזו או אחרת ועל כן צריך לנסות להתמודד או לשרוד, ואינם מעלים לרגע שזה ממש לא החיים ואפי' לא קרוב למושג חיים ושזה יכול להיות פתיר וקל ואין שום מצוה להמשיך לחיות עם אותם בעיות, ואדרבה אדם שיודע שיכול לטפל בבעיותיו ולא מטפל יתבע על כך בשמים היות והוא גורם נזק בעיקר לו ובין היתר למשפחתו ולסביבתו.
ג.) רבים וטובים שסובלים מהמצוקות הנ"ל נמצאים כל כך עמוק בבעיה עד כדי שלא מאמינים שבכלל אפשר לצאת ממנה וכגון אדם שחווה התקף חרדה והוא נמצא בתוך ההתקף הוא ממש לא מאמין שאפשר לצאת ממנה [ובהמשך המאמרים יובן גם למה הוא חושב כך ולמה לתפיסתו הוא אכן צודק] וממילא נוצר אצלו במודע או בתת מודע חוסר אמון בכל סוג או שיטת טיפול כזו או אחרת.
ד.) מצד אחד יש כל כך רצון טוב בציבור ללמוד על עניין הנפש ולעזור לאחרים, אך צריך לומר שזה אחד מהדברים הכי מסוכנים שיש וכיון שאכשר דרא כל אחד שכבר לומד טכניקה בקורס קצר וזריז בטלפון ושאר מכשירים או פרונטאלי כבר מרגיש שהוא יכול להיות מטפל ולהתעסק עם כל מיני בעיות ויש שהגדילו לעשות וכבר פותחים קליניקות ומרצים הרצאות וזה דבר מאוד יפה וחשוב אך מסוכן מאוד מאוד מכל כך הרבה סיבות שנפרט בהמשך ואכמ"ל.
ה.) יצא לי לראות כל כך הרבה עלונים מכל מיני סוגים שיש בהם פינה על נפש ומציעים שם ארגזי כלים שונים ומשונים בכדי להתמודד עם כל מיני מצוקות כמו חרדה, כפייתיות וכו' אך לצערי הדברים שם לא מדוייקים וחלקים לא רק שאינם מועילים אלא רק מעמיקים את הבעיות בנפש וכבר בהמשך לאט לאט הקורא יתחיל להבין את כוונתי בזה.
ו.) ידוע אצלנו בציבור החרדי בכלל ואצל בני התורה בפרט, רבים וטובים שהם כבר נהיו ככאלו שמתייעצים איתם בתורה ובהלכה וזה כבר מתחיל לעבור להשקפה חינוך ילדים ועוד ועוד למרות שאין להם שום הבנה בכך, יש איזשהו מין תפיסה אצלנו בכלל שאדם ת"ח ואפי' מורה הוראה או ראש ישיבה ר"מ או משגיח יש כבר ביכולתו לייעץ גם בשאר תחומים כי הרי בתורה יש הכל וכו' וכו' והדברים אינם נכונים ואפי' מסוכנים מאוד ונוכחתי לראות בעצמי הרבה נזקים שנגרמו מחמת תפיסה והבנה זו [ומה שמצינו אצל גדולי תורה שהתיעצו איתם גם בנפש, כחזו"א והגר"ח גריינמן וגדולי המשגיחים. צריך לדעת שחלקם למדו והתמקצעו בענייני הנפש, וחלקם ידעו ולמדו את התורה בצורה שהצליחו גם לחדור לנפש פנימה, ויחידים הם ואין ללמוד מכך כלל וכלל].
ז.) אחד מהדברים שהכי תפסו ובערו בי זה שאדם שחווה בעיות נפשיות שגורמות לו לכשל בתפקוד היומיומי שלו וכך דברים מתחילים להסתבך אצלו מכל מיני כיוונים והבעיה רק גודלת ומסתעפת לעוד איזורים ותחומים בחיים שלו, אם הוא נשאר בשלו ולא מטפל בעצמו זה עצמו משריץ דורי דורות של בעיות נפשיות אצל הילדים, הנכדים וכו' ואם היה מחליט לפתור את הבעיה אצלו בכמה פגישות אצל יועץ או מטפל מומחה ומנוסה היה חוסך את הצער והעוגמת נפש שנגרמת לדורי דורות.
ח.) יצא לי לראות כמה ספרים מאוד מאוד חשובים על נפש שבהם מופיע השורש של כל הבעיות וחלקי המוח היאך הם עובדים וכל חלק במוח מורה על דבר או תכונה או כח אחר, ויש שהגדילו לעשות זאת ע"פ הקבלה וכן ע"פ העשר ספירות ששם מונח כל השורש של הדברים אך כשלוקחים את הדברים ומנסים להוריד אותם לעולם המעשה היינו לפרקטיקה נתקעים ולפעמים גם מגלים שזה לא עובד, ולא כי הדברים אינם נכונים אלא שצריך מקצועיות לדעת היאך להוריד אותם לעולם המעשה והרבה שלומדים את השורשים של הנפש מנסים לעזור לעצמם ולנסות להוריד את זה לעולם המעשה ולאחר זמן מבינים שרק הסתבכו יותר ויותר.
ולא עוד אלא שאפי' מצאו שהתאורייה ע"פ הקבלה לא מסתדרת עם הפרקטיקה כלל וכלל, ולמה הדבר דומה לאחד שמפלפל בהל' שבת ויש לו הברקה מסויימת שע"פ אי"ז חילול שבת ומאידך כל הפוסקים כותבים שאם יעשה כן הוי חילול שבת כי פעמים שהלומדעס נשאר שם ואי אפשר ללמוד ממנו להלכה מכל מיני סיבות .
ט.) הסבל של בעיות נפשיות הם גדולות שבעתיים מבעיות פיזיות, היות וכשיש בעיות פיזיות הדברים ניכרים אצל החולה והעולם לא מצפה ממנו לתפקוד 100 אחוז, משא"כ בבעיות נפשיות שהאדם שחווה אותם מנסה מחמת הבושה להסתיר אותם ואיכשהו מנסה להצטייר כאחד האדם וממילא הציפייה של החברה והמוסד שבו הוא נמצא היא ציפייה של תפקוד מלא.
י.) כשאדם מתוסבך עם כל מיני בעיות הלימוד שלו לוקה בחסר היות והמוח טרוד כל הזמן בבעיה וממילא לא מבין כ"כ את מה שלומד והסבל רק גובר ועולה.
יא.) כשאדם עובד ולומד על בעיותיו הוא מתחיל ללמוד היאך להיות מודע אל עצמו בכל הרגשה והרגשה ולאט לאט לומד להכיר את עצמו מה שלא קורה אצל רוב העולם ועוד שלאחר פיתרון בעיותיו כגון שהיה לו חרדה מדבר מסויים או דיכאון ופתר את החרדה או הדיכאון ע"י עבודה כפי שיתבאר בהמשך, הוא בנה לעצמו כלים ונהיה בנוי הרבה יותר מאחד אחר שאף פעם לא חווה חרדה או בעיה אחרת כלשהיא,
יב.) בשיטה שנלמד יראה הקורא לאחר שישקיע בחומר הנלמד על עניני נפשו שיוכל להעתיק ולהעביר את כל הכלים לשינוי מידותיו כמו כעס גאוה קנאה וכו' גם באותה שיטה כך שרווח זה הוא עצום היות ובסוף כל השיטה הזו מובילה גם לידי צמיחה וגדילה של האדם עבודת ה' ממש [בצורה ישירה ולא רק עקיפה]
יג.) רבים וטובים חווים בעיות עם הבת זוג או בעיות נפש עם הילדים ובמאמרים אלו יוכל הקורא לרכוש כלים כדי לעזור גם בבית לא ממקום של מטפל אלא ממקום של אב שמציע עצות ורוצה לעזור כמובן שלא תמיד אפשרי [היות ורק מטפל יכול לעשות כן וכן רבים הפעמים שקשה להעביר לילדים את החומר בצורה וברמה שגם הם יבינו ולזה צריך מקצועיות בפני עצמה] אך בהחלט יכול להוות ככלי עזר עצום לכך.
ולכן חשבתי שע"י כתיבת הסדרה הזו לפי הסדר הנכון בענייני הנפש, יהיה אפשר לעזור למי שרק ירצה בעז"ה.
כמה הסתייגויות.
א. ) הדברים נכתבים בכדי שאדם יוכל לעזור לעצמו אך צריך לדעת שזה לא מחליף טיפול אצל מטפל או יועץ מומחה אחד על אחד, והדברים נכתבים לכאלו שהולכים לטיפול ורוצים להחכים או כאלו שלא חושבים בכלל ללכת לטיפול, וגם לכאלו שיש להם בעיות קטנות שיכולים לפתור זאת בעצמם
.
ב.) הדברים נכתבים בתור יעוץ ולא בתור טיפול, והיינו שאדם יוכל לעשות עבודה עם עצמו בהקשר לבעיה שהוא חווה ע"פ מאמרים אלו, אך זה באחריות הקורא בלבד [מכל מיני סיבות].
ג.) צריך לזכור שיש רבים וטובים שחווים בעיות אך אינם יודעים לאבחן את הבעיה אצלם ופעמים שמחמת כך יטעו בעבודה שיעשו למרות הכתבות שקראו
.
ד. ) לא בכל בעיה שיש יהיה אפשר לקבל פיתרון ע"י הכתבות שנכתוב כי יש בעיה שיכולה להיות מורכבת מכמה בעיות, ובהמשך הדברים יבוארו יותר.
ה.) הקריאה בסדרה הזו הן על תנאי שהקורא אינו רשאי לאחר מכן להציע את עצמו כמטפל ולהתחיל לעזור לאנשים ולאבחן בעיות.
מהו טיפול
יש שתי אפשרויות להגדיר טיפול.
1) אפשרות א', יש לך בעיה? נמצא פיתרון, כמו הרפואה המערבית. כואב לך הראש? תקח אקמול. כואב לך הגרון? תקח אנטיביוטיקה.
2) אפשרות ב', לחזור למקום התקין והטבעי של האדם.
למשל בחרדות, אדם שמפחד ממעלית או טיסה, יש אפשרות, להתגבר או להרגע מהפחד ע"י כדור הרגעה או לעשות סוג של הרפייה, ויש אפשרות להגיע למקום אחר לגמרי דהיינו לחזור להיות כאדם שמעולם לא פחד ממעלית.
ההבדל בין הגישות טיפול הוא קריטי [בפרט בבעיות רגשיות או חרדות עמוקות יותר] ובעזרת ה' כל צורת הלימוד שלנו תהיה ע"פ אפשרות ב' ונרחיב ונבאר אותה כדי שהדברים יהיו מובנים היטב.
על איזה בעיות נפשיות נדבר
ישנם שלוש משפחות מרכזיות של בעיות נפשיות, א. נירוזות ב. פסיכוזות ג. הפרעות אישיות,
ונסביר:
נירוזות. – הם הפרעות נפשיות, כגון: חרדות, כפייתיות, הפרעות, מצב רוח, דיכאון וכו', משל למה הדבר דומה, לאוזן שומעת ותקינה ורק שיש בה דלקת והיינו המבנה הנפשי תקין ביסודו אך ישנה הפרעה.
פסיכוזות. – זה לא הפרעות אלא מחלות נפשיות, כגון: סכיזופרניה [אדם שרואה כל מיני מראות מפחידים או שומע כל מיני קולות שבעולם הרגיל שלנו אינם בנמצא], מאניה דפרסיה [מצבי רוח משתנים], וכו', הדבר דומה לאוזן שנקרע בה עור התוף והיינו המבנה הנפשי מעוות באופן מהותי, האדם רואה וחווה דברים שאינם קיימים בעולם שלנו.
הפרעות אישיות.- מצב בו לא התפתח כלל אצל האדם תכונות בסיסיות הקיימות באופן טבעי, למשל: חמלה, ובהדגמה לאוזן זה כמו אחד שנולד ללא אוזן כלל או שהתפתח אצלו מבנה של אוזן מעוות ולא תקין.
ובכתבות שנכתוב נדבר ונתעסק רק עם הפרעות נפשיות מה שרוב העולם חווה כמו חרדות, אובססיות, כפייתות, וכו', [היות ומחלות נפש מוכרחים להיות תחת פיקוח רפואי וכ"ש הפרעות אישיות, אלו דברים קשים ומסובכים שמלמדים את המטופל באמצעות נטילת תרופות לחיות למרות בעיותיו אך אין אפשרות לפותרן כלל].
ונכתוב ונלמד כפי הסדר, כדלהלן:
א. מפת הנפש, להכיר מהי נפש
ב. מערכת החרדות [מערכת אלימבית], על כל כללותיה ופרטיה.
ג.. משפחת האובססיות, כפייתיות עם טקסים וללא טקסים [מערכת התפקוד].
ד. מערכת הדיכאון על כל כללותיה ופרטיה [מערכת הקיום].
ה.ערך עצמי, דימוי עצמי, וביטחון עצמי [מערכת הקיימות].
ה. קצת על הפרעות קשב וריכוז.
ו. עניני קדושה, תלות והתמכרות [מערכת החיבור].
הסדר הזה הוא בדווקא ובביאור הדבר יורחב לקמן אי"ה
מהי מי נפש.?
בכל שיטת טיפול צריך לדעת מהי נפש, וכיצד נוצרים בה בעיות, וכיצד אפשר לפתור את הבעיות, זה ממש ציר אחד והיינו לאחר שנבין מהי נפש ממילא נדע היאך נוצרות בעיות וממילא גם נדע היאך אפשר לפתור אותם.
ונביא כמה שיטות טיפול עתיקות יומין בקצרה כדי לחדד את השיטה שעל פיה נכתוב ונדבר, וכוונתי לומר שאם נדבר רק על השיטה שעל פיה נלמד לעבוד ולפתור את הבעיות, הדברים יהיו פחות מחודדים מאשר אם נכתוב קודם שיטות נוספות, [ונחדד ונבאר ונערער על הבעיות בגישות אלו] ורק לאחמ"כ את שיטתנו, ואז הדברים יתבארו פי כמה וכמה.
שיטה א.- נקראת פסיכואנליזה, שהגה ופיתח פרויד וכן רוב השיטות שבאו בעקבותיה מבוססות על כך שלתודעה האנושית יש חלק שמפעיל ומנהיג את האדם, ובטיפול, המטפל והמטופל יוצרים קשר של אמון המאפשר גילוי ואנליזה של מעמקי נפש האדם, ובטיפול נוצר תהליך של העלאת חומרים מודחקים כמו יצרים וחוויות ילדות מהתת מודע אל המודע, והפגשת המטופל עם אותם יצרים וחוויות ע"י תיווכו של המטפל.
וכדי להביאו לשיווי משקל ואיזון מתבצע ניתוח בהתפתחות היחסים והתנודות בעולמו של המטופל . פרויד קרא לשיטה זו ניקוי הארובות, דהיינו ניקוי והעלאת הרפש והטיט ממעמקי הנפש אל המודע.
ביסוד השיטה עומדת התפיסה כי אדם המדחיק לתת מודע עובדות ותהליכים שקשה לו להתמודד איתם והם גורמים לו אי נוחות, תסכול, והתנגשות, וחומרים אלו שנמצאים במעמקי הנפש אינם קופאים אלא חיים נושמים וקיימים ופועלים עליו וכל דפוסי מחשבתו והתנהגותו באים בעקבותם, וזה התת מודע לטענת פרויד מעמקי הנפש שלשם דוחק האדם את הנ"ל.
הטיפול פסיכואנליטי של פרויד, היה נעשה שלוש או ארבע פעמים בשבוע באופן שהמטופל שוכב על ספת הטיפולים כאשר המטפל יושב למראשותיו של המטופל. הטיפול עשוי להימשך מספר שנים המשאבים הרבים שטיפול זה דורש הם: זמן, כסף, ועוד משאבים נפשיים- טיפוליים.
ומחקרים רבים שנערכו עם השנים אודות יעילות של שיטות טיפול אחרות דחקו בעשורים אחרונים את שיטת טיפול זו, גם מפני פחיתות יעילותה, וגם שדורשת הרבה דברים נלווים, ועוד שאינה עוזרת לחרדות ולאובססיות.
שיטה ב' – פסיכודינאמי, מקורה ע"פ השיטה הנ"ל, והיא עוסקת בקונפליקטים פנימיים של האדם, ומטרת שיטה זו היא יצירת תובנות לגבי קונפליקטים אלו, ומציאת דרכי התמודדות עמם.
שיטה זו עוסקת בהתרחשויות נפשיות עמוקות על פי רוב בלתי מודעות הקשורות לעברו של האדם באמצעות העלאת אסוציאציות חופשיות על ידי המטופל.נעשה ניסיון לחשוף את הקונפליקטים העמוקים שלו, בהנחה שהבנתם תביא לידי העלמות הפרעה, כמו חרדה או אובססיה או דיכאון.
צורת הטיפול ב' היא כעין הטיפול א' אך קצת שונה ממנה המטפל יושב מול המטופל ולא שוכב על ספה, טיפול זה רק פעם אחת בשבוע ולא שלוש פעמים, ובעיקר מאזין לדבריו ולעתים מפרש את הדברים באמצעות ניתוח של המשמעויות, [ולא רק מקשיב ללא הוצאת הגה], וכך מזהה את הדחקים והקונפליקטים שנמצאים מודחקים אצל המטופל, ולאט ולאט המטופל חש הקלה וכו' וכו'.
ביאור היוצא משתי שיטות הנ"ל, הוא שכשאדם מוצא את עצמו עם בעיות נפשיות, כמו התקפי חרדה, או פחד מכל מיני דמויות, או שיש לו מחשבות מפחידות, או דיכאון, שיתוק וכשל בתפקוד היומיומי, אין זה הבעיה כלל אלא הם רק כסיפטומים שמגלים שיש בעיה הרבה יותר גדולה במעמקי נפשו, וסיפטומים אלו שומרים עליו כביכול כדי שיבין שצריך לעשות טיפול עשרת אלפים לנפש וליישב את הסתירות והקונפליקטים שנמצאים בתוכו,ולטענת גישות טיפול אלו אם נסיר ממנו את החרדה או הדיכאון, זה יעמיק את הבעיות שנמצאים במעמקי נפשו.
למה הדבר דומה, לאדם שנוסע ברכב ופתאום מבחין בנורת אזהרה שנלדקה בלוח מקשים, כגון, נורה כתומה שאומרת שיש בעיה במנוע אם ילך למוסך ויבקש שיכבה לו או יאפס את הלוח להסיר את הנורה, הוא אמנם פתר את עניין הנורה שנדלקה, אך לאחמ"כ יתכן וילך לו חלק רציני מהרכב כמו מנוע או כל דבר כזה או אחר,
והיינו שהנורה אינה הבעיה כלל, אלא היא רק מגלה שיש בעיה ברכב עצמו, והיא נדלקת כדי להזהיר את האדם שיש תקלה ברכב ושילך לתקן אותו דבר והיינו נפש האדם, כך לטענת גישות טיפול הנ"ל, ובהמשך נערער ונשיג על שיטה זו ע"פ מחקרים רבים שבדקו וראו שגישה זו פחות יעילה לבעיות פעילות כמו חרדות, אובססייה, וגם למה שהיא כן עוזרת זה לוקח שנים עד שדבר מתחיל להשתנות אצל המטופל.
שיטה ג' – נקראת לוגותרפיה, והיא שיטתו של ויקטור פרנקל תלמידו של פרויד ניצול שואה, שפיתח את השיטה ע"י איבחון וסקירת האנשים שהיו בשואה חלקם שרדו וחלקם לא שרדו, ואותם אלו ששרדו היה להם משמעות לחיים שפיתחו בעצמם, ואלו שלא שרדו לא היה להם משמעות שבשבילה עשו הכל כדי לשרוד ולהמשיך לחיות.
ובשיטה זו, התפיסה שהאדם אינו מחפש עונג או כבוד בכדי להגיע לשיווי משקל, אלא בראש ובראשונה מחפש פשר ומשמעות לחייו ולקיומו, הדגש מועבר מהעולם אל האדם ומהביוגרפיה של האדם אל ראייתו ותפיסתו על העולם, והנורא מכל לגישה זו, היא לחיות חיים חסרי פשר ותכלית.
הלא מודע בגישה זו הורחב גם למימד הרוחני, האדם מדחיק אמונות, תפיסות רוחניות, ותפיסות דתיות שלא נוחות לו, ולא רק דחפים ויצרים, האדם אינו זירה של מנגנוני הגנה ותגובה פסיכולוגים אלא אישיות יחודית בעלת מצפון, רצון חופשי, ויכולות אנושיות נוספות, שיכול להתעלות מעל עצמו ותנאי קיומו באמונה, באהבה, ובהומור.
שיטה זו מדגישה את מותר האדם, את האחריות והחירות של האדם עצמו לעיצוב עולמו הפנימי ולבחירותיו בחיים, ובניגוד לשיטות שעוסקות בחוויות מעברו של האדם, ולשיטה זו חשובה הפרשנות הסובייקטיבית שהאדם נותן לחייו בהוה, בשיטה זו נבחנות תפיסותיו ואמונותיו של האדם במטרה לגשש איתו אחר משמעות או משמעויות שיפיגו את התסכול הקיומי ויתנו טעם לחייו ויקנו לו מבט אופטימי על החיים, למרות הטרגדיות שנמצאות באדם, כמו סבל ,אשם, מוות.
ולסיכום גישת טיפול זו מעמידה במרכז שיטתה שלושה יסודות.
א. האמונה, כי הדבר הבוער ביותר לאדם הוא לגלות פשר לחיים, וכי אדם שאיבד תקווה למצוא משמעות לחייו מעדיף להתאבד.
ב. שהחיים מלאי פשר, וצופנים בתוכם מעצם טבעם עשרות אלפי משמעויות שונות ודינמיות, והם כמו כתב חידה גדול שהאדם צריך לפענח ולתת לו תשובה באמצעות מעשיו.
ג. לאדם יש רצון חופשי וחירות מחשבתית, לא להיות כבול למחשבותיו אלא לעצב מחדש את גישותיו באופן חיובי ואופטימי שממלא אותו באנרגיה ובחיוניות, אף כאשר הוא לכוד בסיטואציות קשות.
גישה זו בתפיסה השטחית נראית כתואמת את עקרונות היהדות, אך בהמשך נראה כמה שהיא בדיוק הפוך מהיהדות, ובקיצור נאמר כאן שהבעייתיות בגישה זו היא שאין שום כוונה לגישה זו לראות את התכליתיות והמטרה של היותך כאן בעולם, ומבחינת גישה זו אם תאמץ לך אפי' ספורט כדבר ערכי ומשמעותי, ותכריז על כך לעצמך שזה הדבר האדיר והרוחני אצלך, ועל ידי כך תרגיש טוב, מבחינת גישה זו הצלחת לחיות את עצם חייך, וכמובן בתנאי שיגרום לך אותו עניין שאימצת לך לך חיים טובים ומאושרים, וכמו כן גם יגרום לך להתגבר על המצוקות הנפשיות שאתה חווה ואפי' שאינך פותר אותם כלל וכלל,
ובהמשך נרחיב בבעייתיות שיטות הנ"ל ע"פ מחקרים רבים ובעיקר מהמציאות בשטח.
אך נכתוב כעת בקיצור את הבעייתיות בגישה זו, והיא שאינה פותרת את המצוקות שהאדם חווה כמו חרדות וכו', ורק עולה מעל הבעיות ומרדימה אותם ע"י הסתכלות חיובית או כל דבר כזה או אחר, מה שבעצם רק יעמיק את הבעיות,
ולטווח הארוך האדם יחווה צרורות של בעיות מבלי יכולת להתמודד איתם, ועם מה להתחיל קודם, לזה קוראים מנגנון ההצתה, דהיינו שאדם חווה בעיה נפשית ומזניחה היא רק הולכת וגוברת, וכך מרחיבה לה ענפים ע"ג ענפים ואפ' גזעים ואז מתפרץ כמו הר געש, שהכל נראה בהתחלה שקט אך זה שקט שלפני הסערה.
בכתבה הבאה –
יורחב שתי שיטות נוספות חשובות אדירות ויעילות, שהוכחו כשיטות שנותנות מענה ופיתרון מהיר מאוד, ע"י התמדה של 20 דקות ביום למשך כמה חודשים בודדים, אך גם על גישות אלו יורחב הבעייתיות שבהם, ולאחר מכן נתחיל בעז"ה לדבר על השיטה שלפיה נלמד מהי נפש, וכיצד נוצרות בעיות, וכיצד אפשר לפותרן, .
תקציר המאמר, –
הבאנו כמה סיבות לצורך בכתיבת מאמרים אלו על עניין הנפש. וכן הבאנו והגדרנו שיש שתי גישות לגשת לטיפול א. לטפל או לקבל כדור כמו חולי פיזי שלוקחים אקמול. ב. לחזור למצב התקין בנפש, והיינו אנטיביוטיקה שהוא טיפול מהשורש כך גם בנפש.
וכן הבאנו לאחר מכן כמה גישות טיפול:
א. פסיכואנליזה של פרויד והבאנו שיש רבים וטובים שמערערים על השיטה ומוכיחים שהיא כבר לא יעילה ובהמשך נבאר יותר.
ב. פסיכודינאמי גישת טיפול שנוצרה ונולדה משורשי הפסיכואנליזה של פרויד וגם בזה הבאנו שיש מחקרים רבים שהיא כמעט ולא יעילה, וגם במה שהיא כן יעילה טווח הזמן ארוך לאין שיעור.
ג. לוגותרפיה של ויקטור פרנקל והוא שאדם מחפש משמעות לחיים, איזה ערך רוחני שעל ידי שיאמץ לו כל דבר כזה או אחר שממלא אותו ממילא יחווה את חייו בטוב ובנעימים וכל מחשבה או דפוס התנהגות שמזיק לו ימגר אותו, ובזה גם הבאנו שהגישה אינה לטפל בעצם הבעיה אלא לעקוף אותה שזה דבר שאינו מחזיק זמן רב וגם עשוי להעמיק את הבעיות ובהמשך נרחיב בזה יותר [לאחר שנקבל מושגים רבים על נפש יהיה יותר קל להבין את הדברים].
חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים
למה תמונה תמונה מתועבת?
החכמת אותי מאוד, טור חשוב
תודה
סקירה מעניינת ומקיפה של גישות טיפול שונות. מחכה להמשך!
תודה, בקרוב
מאמר מרתק ומקיף! מחכה בקוצר רוח להמשך הסדרה ולקבל כלים מעשיים לעבודה עצמית
תודה עוד שבועיים בערך יעלה הכתבה השנייה