יום ראשון, 07/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » בריאות

החורף הגיע, ואיתו ויטמין סי. מה זה הדבר הזה?

מדוע הוא כל כך חשוב לבריאות שלנו? האם וכיצד ויטמין C מונע מחלות, מה עלול לקרות למי שנמנעים מאכילת פירות וירקות שמכילים אותו? על כל זה ועוד

07:19 ,02/11/22
קרדיט: אילוסטרציה / פירות הדר
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

מהי האסוציאציה הראשונה שעולה לכם בראש לצמד המילים “פירות הדר”?

ויטמין C או בשמו המדעי – חומצה אסקורבית, הוא אחד הויטמינים החיוניים ביותר שיש, שכן הוא קשור לאינספור תהליכים שונים בגוף. הוא נחשב כנוגד חמצון בעל השפעה רבה, הוא חיוני לספיגה טובה של ברזל, ליצירה ולסינתזה של מוליכים עצביים שונים (נוירוטרנסמיטרים) ושל חומרים כגון קולגן וקרניטין. כמו כן, ריכוזים גבוהים שלו אפשר למצוא בבלוטות שונות, כגון בלוטת יותרת המוח, בלוטת התריס, בהיפופיזה וברשתית העין וגם בלא מעט אברים פנימיים כמו הטחול, המוח, הראות, האשכים ועוד.

מדוע כל כך חשוב להקפיד על מזון עשיר בויטמין C?
חשיבותו של ויטמין C התבררה כבר במאה ה-18, על ידי רופא של הצי המלכותי הבריטי, שערך את הניסוי המדעי הראשון שהוכיח מהי משמעותו של חסר בויטמין C. התברר כי מחלה בשם צפדינה היתה תוקפת וקוטלת מלחים במשך עשרות ומאות שנים, במהלך הפלגות ארוכות. המחלה זוהתה על ידי רופאים הולנדיים בתחילת המאה ה-18. הרופאים העלו את ההשערה כי התפריט הדל שניתן למלחים במהלך הפלגות, שהיה נטול פירות וירקות טריים, הוא שגורם לצפדינה.

עשר שנים לאחר הזיהוי, בחודש מאי בשנת 1747 יצא אותו רופא בריטי, ג’יימס לינד שמו, להפלגה על אחת מספינות הצי. במהלך ההפלגה הוא חילק את צוות הספינה לשתי קבוצות: קבוצה אחת קיבלה נוסף על התפריט היומי 2 תפוזים ולימון, הקבוצה השנייה קיבלה מלבד התפריט היומי גם חומץ וסיידר תפוחי עץ. לאחר שובו מן המסע דיווח לינד “דו”ח על צפדינה” בו נטען כי אספקה של מיץ פירות הדר טריים עשוי למנוע את המחלה האיומה.

כ-200 שנים מאוחר יותר, בשנת 1934 הצליח חוקר פולני לסנתז ויטמין C בכמויות גדולות.

לא מעט כתרים וסגולות נקשרו לויטמין C. אמרו שהוא מרפא מפני מחלות חורף, ושפעת במיוחד (זה נכון חלקית בלבד), שהוא מסייע נגד אלרגיות (נכון לגמרי) ושהוא עשוי לסייע במניעת מחלות קשות כמו סוכרת, דלקות כרוניות וריפוי של פצעים (נכון, אבל עדיין לא ברור מדוע וכיצד). כמו כן, ויטמין C הוגדר כנוגד חמצון משמעותי ששומר על בריאות העור, השיניים, החניכיים, כלי הדם, מזרז ריפוי של פצעים, ויכול להועיל לבריאותם של מעשנים.

כמה ויטמין C צריך לקחת?
כמעט בכל הפירות והירקות יש ויטמין C אבל כמובן שיש את אלה המצטיינים ברמה גבוהה במיוחד של הויטמין, בהם פלפל צהוב ואדום, גויאבה, ברוקולי, קיווי, כרוב ניצנים, תות שדה, פירות הדר, כרוב ועוד.

למרות זאת, רבים מעדיפים ליטול תוספי תזונה המכילים את הויטמין ובארצות הברית הנתונים מוכיחים כי למעלה מ-25% מהמבוגרים נוטלים תוסף תזונה של ויטמין C, כהשלמה לתפריט או בגלל מחסור בפירות ובירקות טריים בתזונתם.

סיבה נוספת לנטילה של ויטמין C כתוסף תזונה היא המחלוקת סביב הקצובה היומית המומלצת. על פי ההמלצות הרשמיות (RDA), המתבססות על פרסומי משרד החקלאות האמריקני (USDA) מדובר בעשרות מ”ג של הויטמין, בהתאם לגיל. אך ישנם לא מעט חוקרים ומטפלים ברחבי העולם הממליצים על נטילה של מגה-דוזות: 2,000 ו- 5,000 מ”ג.

ואלה ההמלצות המקובלות לקצובה יומית של ויטמין C, לפי גיל:

עד גיל 6 חודשים – 40 מ”ג ליום

עד גיל שנה – 50 מ”ג ליום

עד גיל 3 שנים – 15 מ”ג ליום

עד גיל 8 – 25 מ”ג

עד גיל 13 – 45 מ”ג

עד גיל 18 – 65-75 מ”ג

גברים מעל גיל 18 – 90 מ”ג ליום

נשים מעל גיל 18 – 75 מ”ג ליום

נשים בהריון – 85 מ”ג ליום

נשים מניקות – 120 מ”ג ליום

האם צריכה עודפת של ויטמין C עלולה להזיק?
ויטמין C, חומצה אסקורבית, הוא חומר מסיס במים, על כן עודפים שלו מופרשים בשתן. זו הסיבה שיש הממליצים על נטילה של מגה-דוזות, כלומר של אלפי מ”ג של ויטמין C ליום. למרות זאת חשוב להדגיש, כי כמויות גבוהות של הויטמין יכולות לגרום להפרעות עיכול, במיוחד לשלשול, לדלדל את מאגרי הנחושת בגוף, לגרום לאבנים בכליות ולנזק לכליות.

לכן, ההמלצה כיום למבוגרים היא לצרוך לא יותר מאשר 2,000 מ”ג ליום , ולילדים עד 400-650 מ”ג ליום.

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ויטמין C או בשמו המדעי – חומצה אסקורבית, הוא אחד הוויטמינים החיוניים ביותר שיש, משום שהוא מסייע בשלל תהליכים בגוף.
  2. חוסר של ויטמין C עלול לגרום למחלות ולפגוע בבריאות, כמויות גדולות (מגה-דוזות) נחשבות כמועילות לבריאות.
  3. הוא נמצא לרוב בפירות וירקות, אבל ניתן לצרוך אותו גם בתוספי תזונה.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

תגובה אחת
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. חנה כץ הגיב:

    חשוב תמיד למרות שהחורף לא באמת כאן

כתבות נוספות של מאיר קליינר
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו