שבת, 28/09/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » צבא וביטחון

"פספוס": תוכנית צה"ל לשחרר חטופים במלחמה לא יצאה לפועל

ספר חדש חושף: בשבוע הראשון למלחמה תכנן צה"ל מבצע נועז לשחרר חטופים ממתחם שיפא בעזה. המבצע הורד מהפרק בהוראת הרמטכ"ל, ללא דיווח לדרג המדיני.

22:12 ,04/06/24
דובר צהל
קרדיט: דובר צהל
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

ספר חדש מגלה כי בשבוע הראשון המלחמה בעזה, תכנן צה"ל פעולה רחבת היקף לשחרור חטופים ישראלים שהוחזקו במתחם בית החולים "שיפא" ע"י ארגון הטרור חמאס. המידע נחשף בספרו של עדו נורדן "בעל הבית", המתבסס על תפקידו כקצין בקריה בזמן אמת.

על פי הספר, יממה לאחר הרקטות הראשונות ב-7 באוקטובר, החלה שייטת 13 בתכנון מבצע מורכב לתקיפת המפקדה של חמאס מתחת לבית החולים. המטרות המקוריות כללו חיסול בכירים בחמאס ואיסוף מודיעין, אך עם הגעת מידע על הימצאות חטופים במקום – עלתה חשיבותו האסטרטגית של המבצע.

התוכנית עברה למפקד אוגדה 98 דן גולדפוס, שריכז עבורה את מיטב הכוחות, כולל שלדג וסיירות מטכ"ל. למרות הסיכון הרב הכרוך במבצע, גולדפוס ואלופים נוספים האמינו ביכולת להוציאו לפועל ולהציל חיים.

אולם, לאחר הצגת התוכנית בפני הרמטכ"ל הרצי הלוי, הורה האחרון על עצירת ההכנות. למרות תמיכת אלופי פיקוד העומק והדרום בביצוע המבצע, התנגד לו ראש אמ"ן. הרמטכ"ל הכריע לבסוף נגד יציאתו לפועל, מבלי לעדכן את הדרג המדיני.

הגורמים הצבאיים שרואיינו הדגישו כי חרף הסיכונים, היה מקום לשקול ברצינות קידום המבצע בהיקפו חסר התקדים, לאור הסיכוי להציל את החטופים. לאחר שכוחות צה"ל נכנסו בסופו של דבר לשיפא, אכן נמצאו הוכחות מוצקות לכליאת החטופים במקום, כמו גם לרצח חלקם.

מצה"ל נמסר בתגובה כי לא בוטל מבצע חילוץ אלא דובר בתכנון מבצעי שלא התקיימו עבורו התנאים המבצעיים והמודיעינים הדרושים. הדובר הדגיש שצה"ל מגיש תוכניותיו לדרג המדיני ומשוקע במאמצים לאתר ולהציל חטופים, בהתאם ליתכנות ולמידע קונקרטי.

הפרשה עוררה שאלות נוקבות לגבי שיקוליו של הרמטכ"ל וצמרת צה"ל, ובנוגע לחלוקת הסמכויות בין הצבא למערכת הפוליטית בהקשר לניהול המלחמה ופעולות החילוץ. ספרו של נורדן עתיד לעורר ויכוח סוער על האופן בו התקבלו ההחלטות הדרמטיות ביותר במהלך הלחימה בעזה.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של אוריה ליבוביץ
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו