יום חמישי, 27/06/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » צבא וביטחון

מדאיג: כך חיזבאללה משגר כטב"מ איראני שפוגע בסוללת כיפת ברזל

במהלך הלילה, ארגון חיזבאללה פרסם סרטון מטריד בו נראה כטב"מ של הארגון חודר לרמת הגולן ופוגע בסוללת כיפת ברזל באזור מושב רמות נפתלי.

08:17 ,06/06/24
דובר צהל
קרדיט: דובר צהל
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

הלילה פורסם סרטון מטריד נוסף על ידי ארגון הטרור חיזבאללה, בו ניתן לראות כטב"מ של הארגון מצליח לחדור לרמת הגולן ולפגוע בסוללת כיפת ברזל באזור מושב רמות נפתלי שבגליל העליון. הדיווח מצביע על כך שמדובר בכטב"מ מדגם שאהד 136, המיוצר על ידי איראן ונמכר לארגוני טרור שונים, כולל חיזבאללה.

צה"ל התכונן לאיום הכטב"מים במשך שנים, אך ללא התקפה, עוצמת ההגנה מוגבלת. המלחמה תפסה את צה"ל בעיצומו של תהליך למידה של הכטב"ם שאהד 136. חילות אוויר שונים בעולם פועלים גם הם לחקור את האיום, אך בצה"ל מדווחים כי "יש מענה לאיום, אך לא פתרון".

בנאום שנשא בשנת 2021, ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט התריע על כך שהאיראנים מכרו כטב"מים מסוג שאהד 136 לארגוני טרור שונים, בהם המורדים החות'ים בתימן. שנה לאחר מכן נחשף כי גם הרוסים משתמשים בכטב"ם האיראני במלחמה נגד אוקראינה, שם הצליחו לפגוע במטרות אוקראיניות צבאיות ואסטרטגיות.

בתחילת המלחמה, צוותים איראנים הפעילו את הכטב"ם עבור הרוסים, אך אלו האיצו את תהליכי הקליטה והרכישה, והחלו להפעיל את הכטב"ם הקטלני בעצמם. השאהד 136 מיוצר על ידי התעשייה הביטחונית האיראנית. הוא שוקל כ-200 ק"ג, אורכו כ-3.5 מטרים, מוטת כנפיים שלו היא 2.5 מטרים, יש לו טווח פעולה של יותר מ-2,000 ק"מ והוא טס במהירות של כ-200 קמ"ש, בעוד הוא נושא ראש קרבי במשקל של 40 ק"ג. האיראנים פיתחו גם משגר ממנו ניתן לשגר כמה כטב"מים במקביל.

בצה"ל נמצאים בתהליך למידה והיערכות לאיום זה, אך האיום אינו חדש. בשנים האחרונות, חיזבאללה הגביר את השימוש בכטב"מים מתאבדים שקיבל מאיראן בתקיפות על העורף הישראלי. בצה"ל מגיבים לאיום ברכש של כלים מתאימים, אך בעיקר מתמקדים בתחקיר ובבניית מענה למתקפות הכטב"מים של חיזבאללה. "אנחנו משתדלים לא להשתמש במילה 'פתרון' כי לאיום שטס נמוך מאוד ונורה מטווח קצר כמו כטב"מים, ניתן לבנות רק מענה בשלב הזה," מסר גורם צבאי. הוא הוסיף כי האחראים להגנת שמי המדינה הם מערכי ההגנה האווירית, מטוסי קרב, מסוקי קרב, לוחמה אלקטרונית, ובקרה.

גורמי ביטחון מדגישים כי כל עוד מאמצי ההגנה של צה"ל אינם מלווים במהלכי התקפה, עוצמת המענה שהוא יכול להעניק לאזור קו העימות הצפוני מוגבלים. בצה"ל הגבירו את דריכות הכוחות במרחב ואת אכיפת הנהלים לגבי שהות אזרחים בשטח המטווח. בפיקוד הצפון מנסים למנוע ריכוזי כוחות צבא באזורים המסוכנים. במקביל, יחידת הבקרה האווירית באזור העלתה את רמת הרגישות של המערכות מפני חדירת הכטב"מים האיראנים, אך הדבר יוצר גם קושי. ריבוי התרעות השווא באזור נגרם בחלקו בגלל הגברת הרגישות של המערכות. בצה"ל חוששים שהתרעות השווא הרבות יגרמו לפגיעה באמינות המערכת בעיני הציבור.

צפו 

קרדיט: ללא

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של אוריה ליבוביץ
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו