יום חמישי, 04/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » צבא וביטחון

חיסול זאהדי: שעות ספורות לאחר חזרתו מטהראן – פרטים חדשים

גורמים איראנים: "חיסולו פגיעה במרכיב מרכזי ברקמת החיבור בין חיזבאללה למשמרות המהפכה". הערכות: איראן תבחר בתגובה מדודה, חשש מהסלמה איזורית

02:10 ,03/04/24
תקשורת ערבית
קרדיט: תקשורת ערבית / מטה משמרות המהפכה שהותקף בדמשק
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

מספר ההרוגים בתקיפה כנגד מטה משמרות המהפכה סמוך לשגרירות האיראנית בדמשק, שלשום (שני) אחר הצהריים, עלה ל-13. כך לפי דיווח בתקשורת האיראנית.

הבכיר ביותר שחוסל בתקיפה הוא מפקד כוח קודס האיראני בסוריה ובלבנון, מוחמד רזא-זאהדי, שחיסולו נחשב לפגיעה משמעותית ביותר באיראן מאז חיסול קאסם סולימאני לפני ארבע שנים.

זאהדי, היה אחראי בין היתר על התיאום בין משטר האייתולות בטהרן, לחיזבאללה ולמשטר הסורי, ופיקד בפועל על כל האופרציה של המלחמה בישראל. עיקר עיסוקו התמקד בטרור בתחומי ישראל עצמה, תוך שיתוף פעולה הדוק עם מפקד כוח קודס קאאני, האחראי לטרור איראני ברחבי העולם.

"חיסולו של זאהדי אינה רק התקפה ישירה על איראן". הסבירו בעיתון Amwaj media, "זוהי גם התקפה על מרכיב מרכזי ברקמת החיבור בין חיזבאללה למשמרות המהפכה, בהתאם לדפוס החיסולים המכוונים לפיקוד ושליטה של כוח קודס באזור".

מקורות יודעי דבר ששוחחו עם העיתון ציינו כי לאחר שזהדי הגיע לראשונה ללבנון לפני כעשרים שנה הוא הפך לחבר הלא-לבנוני היחיד במועצת השורא של חיזבאללה. לדברי מקור ערבי אחד, הוא שימש גם כנציג משמרות המהפכה במועצת הג'יהאד של התנועה, ובעל "זכות וטו".

לפי הדיווח, זאהדי פעל תחת מעטה דיפלומטי, תוך הסמכה כאיש צוות בשגרירות איראן בדמשק, וזאת במטרה להעניק לו חסינות דיפלומטית.

לפי דיווח בעיתון 'גלובס', מהדווי מוגדר, בין השאר, כמפקד יחידה 2000 של כוח קודס שאחראית על משלוחי האמל"ח לחיזבאללה. יתרה מכך, זו יחידה קריטית הן מבחינת האיראנים והן מבחינת חסן נסראללה במשלוחי האמצעים המדוייקים, שללא אספקה שיטתית איראנית – תפגע קשות בחיזבאללה.

התקיפה התבצעה שעות ספורות לאחר חזרתו של זאהדי מטהראן

לפי דיווחים זרים, התקיפה כנגד המטה האיראני בדמשק בוצעה שלשום (שני) אחר הצהריים סמוך לשעה 17:00. שני מטוסי קרב שיגרו לפחות שישה פצצות חכמות לעבר המבנה, ככל הנראה לאחר מודיעין מדויק על הימצאות הבכירים במקום. עוצמת התקיפה נועדה לוודא שאיש לא ייצא ממנה בחיים.

בעיתון א-שרק אל אווסט דווח כי התקיפה התבצעה שעות ספורות לאחר חזרתו של זאהדי מטהראן. על פי הדיווח, בימים האחרונים נע בין טהרן לעיר הולדתו עוספיה.בנו של זאהדי חשף בהצהרה לסוכנות הרשמית IRNA כי אביו נכח לאחרונה מספר ימים בנוארוז בקרב בני משפחתו, וזאת לאחר חצי שנה של היעדרות בשל המלחמה בעזה.

לפי הדיווח, חזרתו של זאהדי לטהרן נעשתה במקביל לפגישות שקיימו מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, ומנהיג הג'יהאד האיסלאמי, זיאד נחלה, בטהרן עם בכירים איראנים, על מנת לתאם את המשך הלחימה ברצועת עזה. לא ברור אם זאהדי השתתף בפגישות, אך התמונות הראו את נוכחותו של עמיתו המפקח על תיק פלסטין בכוח קודס, הגנרל מוחמד סעיד איזדי, בפגישה שערך הנייה עם הרמטכ"ל האיראני מוחמד באגרי.

ברדיו פרדא, הענף האיראני של 'רדיו אירופה החופשית', דווח כי זאהדי ביקר לפני מספר שבועות במנהרות חיזבאללה ונפגש שם עם גורמים בכירים מחמאס, הג'יהאד האיסלאמי, חות'ים ומיליציות פרו-איראניות הפועלות בעיראק. לפי הדיווח, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, השתתף גם כן בפגישות.

איומים מצד איראן – חשש מהסלמה איזורית

התגובות באיראן לחיסולו של זאהדי, מעצימות את החשש מפני הסלמה משמעותית במתיחות בין ישראל לאיראן ובעלות בריתה. שתי ההנהגות הצבאיות נערכות לאפשרות של הרחבת המלחמה, ואף הפיכתה למלחמה אזורית.

רוב הפרשנים הצבאיים מעריכים שאיראן תבחר בתגובה מדודה, שתכלול הפצצה ספציפית של מטרות ישראליות, יחד עם מתקפת סייבר. עם זאת, לא ניתן לשלול את האפשרות שאיראן תתקשה להמשיך במדיניות ההכלה היחסית שלה, גם במחיר נטילת סיכונים להסלמה נוספת.

מאז חיסולו של זאהדי התרבו האיומים מצד טהרן. המנהיג העליון, של איראן, חמינאי, הצהיר: "אנחנו נגרום לישות הציונית החומסת להצטער על הפשע הזה ועל פשעים דומים". מזכיר המועצה לביטחון לאומי, עלי שמחאני, הוסיף: "המשטר הציוני ביצע מעשה שטות בתקיפה של הקונסוליה האיראנית בדמשק, שעליה הוא חייב לשלם".

בשנים האחרונות ניסתה איראן לבסס אסטרטגיה של הרתעת תקיפות אוויריות ישראליות בסוריה, באמצעות פעולות תגמול נגד כוחות ארה"ב במדינה, באמצעות מיליציות מקומיות. עם זאת, בשבועות האחרונים שוררת הפסקת אש בין המיליציות האיראניות לארה"ב בעיראק ובסוריה.

מחשש לחידוש התקיפות של המיליציות הפרו-איראניות נגד בסיסים אמריקנים, מיהרה ארה"ב להעביר מסר לאירן ולפיו לא הייתה מעורבת "בשום צורה" בתקיפה, ואף לא ידעה עליה מבעוד מועד.

פרשנים מציינים מספר תרחישים אפשריים לתגובה איראנית: איראן תבצע התקפות ישירות נגד מטרות ישראליות באזור ומחוצה לו, אך לא בתוך ישראל (כפי שקרה בתקיפה לעבר בניין בארביל, בירת חבל כורדיסטן בעיראק, בטענה כי היה המטה של המוסד); חיזבאללה יגביר את ירי הטילים לעבר מטרות ישראליות או יבצע פעולות טרור בתוך ישראל; המיליציות הנאמנות לאירן בסוריה יפתחו בהתקפות מתואמות ואינטנסיביות על יעדים צבאיים אמריקאים בעיראק ובסוריה.

גורמים איראנים ציינו כי כל שגרירויות ישראל ברחבי העולם נכללים בבנק יעדי התגובה. לדברי גורם איראני ששוחח עם העיתון Amwaj media: "יש מגוון אפשרויות לתגובה. אני לא מוצא סביר שיירה טיל מאיראן לעבר יעד בתוך ישראל. עם זאת, המרכזים הדיפלומטיים של ישראל עלולים להיות מותקפים היכן שיש יכולות למבצע כזה, אם או בלי שאיראן תיקח עליו אחריות, תוך התחשבות בשיקולים המדיניים ביחסים עם מדינה כזו".

אפשרות נוספת, הדגיש גורם בטהרן, שאיראן תימנע מתגובה בשלב זה. וימתינו שהכוננות הישראלית תרד. "יכול להיות שהם לא רוצים להגיב מיד, להתיש את הישראלים על ידי השארתם על האצבעות ואז להכות כשהעירנות שלהם תרד". הוא סיכם, "לדעתי לא הוחלט על תגובה ספציפית, ואם תהיה החלטה כזו, לא סביר שיישמו אותה ביומיים בערך. במקום זאת, הם יבקשו להתיש תחילה את ישראל על ידי שמירה עליה בכוננות".

גדודי חיזבאללה בעירק מאיימים לאמן 12,000 ירדנים להילחם בישראל

במהלך השעות האחרונות הודיעה מיליציית חיזבאללה העיראקית כי היא מוכנה לחמש אלפי לוחמים בירדן, יותר מ־12 אלף ירדנים כדי לנקום בישראל בעקבות התקיפה בסוריה.

אבו אל-אסכרי, בכיר במיליציות הפרו-איראניות בעיראק, הצהיר כי המיליציות הכינו ציוד עבור פעילי טרור ירדנים, הכולל נשק קל ובינוני, משגרי נ"ט, טילים, תחמושת רבה וטונות של חומרי נפץ. "אנחנו נציג יד אחת בהגנה על אחינו הפלסטינים", אמר אסכרי.

לדבריו, עם קבלת האישור מהחמאס והג'יהאד האסלאמי, הקבוצה תתחיל ב"ניתוק הנתיב היבשתי שמגיע ליישות הציונית", ככל הנראה בהתייחס לגבול היבשתי בין ירדן לישראל.

 

 

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

תגובה אחת
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. יואב הגיב:

    ישראל עושה באירן מה שבא לה, אפילו הסוכן אלי קופטר הפיל את הנשיא חחח

כתבות נוספות של חיים י
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו