יום ראשון, 08/09/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » צבא וביטחון

אז מהי מערכת היירוט בלייזר 'מגן אור' שכולם מדברים עליה עכשיו

מערכת היירוט בלייזר 'מגן אור' עלתה השבוע לכותרות בעקבות דיווחים על הכנסתה לשימוש ניסיוני כבר במלחמה הנוכחית | אז מה כ"כ מיוחד במערכת הזו

09:28 ,16/10/23
צילום מסך
קרדיט: צילום מסך
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

בכירים במערכת הביטחון הישראלית שוקלים לבצע שימוש ראשוני וניסיוני ברכיבים מסוימים של מערכת הלייזר המתקדמת "מגן אור" במהלך המערכה המתמשכת נגד עזה, כך דווח אמש (א') בוואלה.

על פי הדיווח, מערכת מגן אור מבוססת על טכנולוגיית לייזר מתקדמת ליירוט רקטות ופצצות מרגמה. המערכת עדיין לא מבצעית ונמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים. עם זאת, התכנון הוא לנסות ולהפעיל רכיבים מסוימים מתוכה באופן ניסיוני בשטח.

גורמים בצבא מעריכים כי מדובר בטכנולוגיה מתקדמת שתשנה לחלוטין את כללי המשחק מול איומי הטרור מעזה. המערכת צפויה לספק יכולות יירוט והתרעה משופרות בצורה משמעותית.

על פי הערכות, מערכת מגן אור תוכל להיכנס לשימוש מבצעי ברצועת עזה בסוף 2025, ובשאר גבולות ישראל עד סוף 2027. אך בשלב זה מדובר בניסוי ראשוני בלבד של רכיבים ספציפיים מהמערכת המהפכנית.

אז מה הייתרונות של מערכת יירוט בלייזר שכולם מדברים עליה בימים אלו?

מגן אור, שנודעה בתחילת פיתוחה בשם קרן ברזל (זהו גם שמה הבינלאומי כיום – Iron Beam), היא מערכת הגנה אקטיבית מבוססת נשק לייזר להגנה מפני רקטות, טילים ופצצות מרגמה בטווחים קצרים ומפני כלי טיס לרבות גלשני-אוויר, כלי טיס בלתי מאוישים ורחפנים. המערכת מפותחת על ידי רפאל – מערכות לחימה מתקדמות, בשיתוף אלביט מערכות ונחשבת כפורצת דרך וראשונה מסוגה בעולם.

המערכת המתוכננת הוצגה לראשונה בחודש פברואר 2014 בסלון האווירי בסינגפור. המערכת מבוססת על לייזר מצב מוצק (לייזר סיב), מתקדם, זול יותר לשימוש ופחות מסוכן לסביבה (בשונה מלייזר כימי שעליו מבוססת מערכת נאוטילוס) בהספק גבוה, ומיועדת לפעול בטווחים קצרים (עד כ-10 ק"מ) שמתחת לסף היכולת של מערכת "כיפת ברזל". המערכת תאפשר ליירט את מטרותיה מעל שטח האויב ולפני חצייתו לישראל, היא מתבייתת על האובייקט באמצעות חיישן תרמי, ויורה קרן לייזר רבת־עוצמה שמשמידה את הפצצה באחת משתי דרכים: על ידי הפעלת הפצמ"ר כשהוא עדיין באוויר, או על ידי השמדת חלקים קריטיים בפצמ"ר שמנטרלים אותה.

המערכת תהווה שכבת הגנה נוספת בישראל והנמוכה ביותר – מתחת לשכבות המבצעיות במערך ההגנה הרב-שכבתית של ישראל: "כיפת ברזל" (נגד רקטות קצרות טווח), "קלע דוד" (נגד רקטות בטווחים בינוניים, טילים בליסטיים לטווח קצר וטילי שיוט) ומערכות ה"חץ 2" ו"חץ 3" – ליירוט טילים בליסטיים ארוכי טווח בתוך ומחוץ לאטמוספירה.

עקב יעילות המערכת והיירוט הזול, מערכת הביטחון תעדיף ליירט את האובייקט באמצעות מערכת מגן אור על פני מערכות אחרות כגון כיפת ברזל, המשתמשת בטילים מיירטים יקרים מאוד.

אציין כי אמש פורסם ברשתות סרטונים על שימוש בפועל של מערכת היירוט בלייזר במלחמה הנוכחית ובסרטון נראה כי היא יירטה 2 שיגורים מעזה אך מבדיקת מאקו מול משרד הביטחון עולה כי זהו פרסום שיקרי וכי טרם נעשה שימוש במערכת היירוט הלייזר.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של אליעזר כץ
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו