חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם
מסתבר שטעיתם… חשש להטעיית צרכנים במאות פרסומות
"היחידה למניעת טעויות" מציגה נתונים מטרידים במיוחד. היחידה בדקה וגילתה ע"י מדגם של כ-1000 פרסומות בשלושת החודשים האחרונים ועלה כי חמישית מהם הצליחו להטעות את ציבור הצרכנים!
"לימודים חינם" "משלוח עד הבית" "אחד פלוס אחד". כמעט כולנו נתקלים במשפטי שיווק כאלו או אחרים ממש מידי יום, שהם אמייתים זה נחמד לקבל משלוח חינם ומבצעים שווים אך מבדיקה מעמיקה מסתבר שבחלק גדול מהפרסומים שמאחורי משפטי השיווק לא עומד שום דבר חוץ מהטעיית הלקוח.
המועצה הישראלית לצרכנות גילתה כי בשלושת החודשים האחרונים קיים חשש להטעיה ב-20% מהפרסומים שנבדקו ע"י היחידה למניעת הטעיות בפרסום. הבדיקה בוצעה על למעלה מ 1000 פרסומים במדיה מתוך העסקים החשודים בפרסום שיקרי 52% מהם התעסקו במבצעים או בהצעה להשתתפות בהגרלות על פרסים יקרי ערך, כל היתר היוו פרסום תדמיתי והעברת אינפורמציה לצרכנים אודות בית העסק המפרסם.
21% מההעסקים החשודים בפרסומים שקריים היו בתחום החשמל והאלקטרוניקה, כאשר במקום השני (9%) נתפסו עסקים בתחום ביגוד הנעלה וריהוט לבית, ובמקום השלישי, תחום הבריאות והאופטיקה שמהווים כנתח של 8%, ב-36% מהפרסומים החשודים מצאה המועצה הטעיה מסוימת, ב-23% הנוספים מהפרסומים החשודים לא היה ניתן לגבש עמדה ולהאשים את אותם עסקים בפרסום שיקרי על סמך הממצאים המוצגים או שהנושא לא היה בטיפול היחידה ונדרש היה להמשיך בטיפול במחלקת פניות ציבור.
לדוגמא, רשת ביגוד גדולה פרסמה מודעות לקראת החורף בו הפרסום עסק במבצע "כל הפוטרים והקפוצ'ונים בייסיק לילדים – '3 ב-100'". אך בכוכבית הממוקמת בתחתית המודעה צוין ע"י החברה, "על הפריטים המשתתפים במבצע". המועצה פנתה להנהלת הרשת ואמרה כי הפרסום מטעה שהרי בראש הפרסום מופיעה המילה "כל" ובכוכבית מיעטו את כל הפריטים…
בפרסום נוסף התפרסמה מודעה של מכללה שמעניקה "שנתיים ראשונות חינם (לזכאים) לתואר ראשון". אך מבדיקה שערכה המועצה עולה כי רק שנת הלימודים הראשונה במכללה היא ללא עלות, ורק בתנאים מסוימים, ואילו השנה השנייה היא בעלות מלאה, אך התשלום בגינה מתאפשר מתוך כספי הפיקדון / המענק של משרד הביטחון אשר ניתנים לחיילים משוחררים. יודגש כי הפרסום משתמש במונח "חינם" ביחס לשתי שנות הלימוד הראשונות בתואר ראשון במכללה, ואינו מבהיר לנרשמים כי על שנת הלימודים השנייה יגבה תשלום והתשלום יתאפשר מתוך כספי הפיקדון. לאחר הפרסום המועצה פנתה לבית העסק בדרישה מיידית לתיקון ההטעיה. לאור פניית המועצה המכללה תיקנה את הנוסח בפרסום ל- "שנה ראשונה חינם בנוסף לפיקדון".
אתר מכירות גדול הציג הבטחה למשלוח חינם למוצר שהוצג במבצע, אך גם כאן הדבר התברר כהטעיה כיון שבפועל שירות זה אינו ניתן עד לבית הצרכן, ובגוף הפרסומת לא צוינה הערה זו. מבדיקת המועצה עלה כי באתר בדף המפרט "סוגי משלוחים" קיימות מספר אפשרויות שילוח של מוצרים דרך האתר, כאשר אף אחת מהן לא מאפשרת שילוח מוצרים עד בית הצרכן "בחינם".
היחידה למניעת טעויות בפרסום הושקה ע"י המועצה לצרכנות שבודקת האם קיים חשש להטעיית הציבור בפרסומים במדיה. היחידה הוקמה במטרה לקדם שקיפות ונגישות המידע המהותי המופיע בפרסום הנדרש לצרכן, ולהקטין את הטעיית ציבור הצרכנים בישראל באמצעות גופי הפרסום. המועצה מבקשת בדרך זו לכונן אסדרה חברתית וולונטרית עם כלל העוסקים במשק, ולקדם שיווק ופרסום הוגנים.
חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים