שבת, 05/10/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » יהדות

שלא נגי(י)ס דעתינו

על יחס החרדים לאירועי התקופה

16:51 ,20/11/23
ללא
קרדיט: ללא
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

אקדים ואומר את המובן מאליו שאני לא ראוי לחלוק על הגרי"ב שרייבר שליט"א. את מה שהוא שכח אני עוד לא למדתי ואיך ישרוק אברך פשוט כמוני אל הנשר הגדול. מדובר ביהודי ת"ח שמשקיע את זמנו ומרצו בעבודת ה' והעמדת תלמידים מתוך גאונות בחלקים נרחבים בתורה. הייתי שומע בקול הלשון שיעורים שלו ויש לי הכרת הטוב אליו ולא פעם למדתי סוגיה שנראתה לי באופן מסוים והשיעור שלו גילה לי עומקים והבנות שלא ידעתי עליהם.

לכן מה שאעשה זה רק להביא את הצד השני לדברים שהוא אמר. כשחלק יתמקד בעובדות שגויות שהוא הציג, וחלק בטיעונים שבהם אביא דעות נוספות מתוך בתי המדרש כפי קוצר הבנתי.

אם היו נהרגים 100 אנשים בתאונת דרכים זה לא היה נוגע אליי, אבל אם היו נהרגים 100 אנשים כי יש להם עיניים ירוקות זה היה מאוד נוגע אליי. מה לעשות, כשיש ארגון שכל מטרתו זה להשמיד בעלי עיניים ירוקות אני מרגיש שמתקיפים אותי באופן אישי, כזה אני. וזה הסיפור פה, החמאס מחויב להרג יהודים ומילא זה נוגע לכולנו.

נכון שהם רוצים לעשות את זה מזמן, אבל ההרגשה היתה שצה"ל שומר עלינו. לא יודע אם ההרגשה הזאת מבוססת או לא. בשביל זה אני צריך להיות מומחה לאסטרטגיה בינלאומית ביטחון ולעוד כמה דברים לשקלל המון נתונים שאין לי ולכן אני לא באמת יודע לכאן או לכאן, אם היה לי את הכישרון של הגרי"ב שרייבר זה ודאי היה תורם לעניין אבל עדיין לא בטוח שהייתי מצליח להגיע בזה להבנה ברורה משל עצמי. מה שכן בטוח זה שההרגשה הזאת נסדקה בשמחת תורה, הגרי"ב שרייבר טוען שההרגשה לא אמורה להיות מבוססת, לא השתכנעתי. ודאי שכיהודים מאמינים צריך כל הזמן לחזק את ההרגשה שהקב"ה עשה ועושה ויעשה לכל המעשים, אבל יש לנו הרגשה פשוטה של המציאות, ועליה מדובר.

לומר שחיילים מקבלים משכורת זה, איך לומר בעדינות, לא מדויק. לומר שהם נהרגים בגלל זה זה לא מסתדר לוגית. חייל הולך להיהרג כי הוא מקבל 1500 שקל בחודש? כי אחרת הוא יכנס לכלא? לא מובן לי.

מעבר לזה, חייל שלא רוצה להיות לוחם בחלק גדול מהמקרים לא יהיה לוחם, לא יודע לומר רוב למרות שנראה לי שזה נכון.

ולהתחמק ממילואים זו משימה אפשרית, זו העובדה.

ואנשים מגיעים מחו"ל בשביל להתגייס לצבא למרות שהם לא חייבים, אנשים עושים מאמצים אדירים להעלות לעצמם פרופיל כדי להיות לוחמים, במלחמה האחרונה (ולא רק) אנשים הגיעו מחו"ל למילואים, אלו אנשים שלא צריכים לעשות שום מאמץ בשביל לא להתגייס. פשוט להישאר עם החיים הנוחים שלהם בניו יורק מיאמי או מקומות רבים אחרים. זה לא "פחות ממניין" וזה לא "כמה מיזרוחניקים" זה המון אנשים.

קשה לי לספור כמה פעמים שמעתי ושמעו מי שגדל בסמינרים וישיבות דרשות על כך ש"הכרת הטוב זה גם לדומם וזה לא מצד הנותן זה מצד המקבל", זה מסר שחוזר על עצמו המון פעמים. אפשר להתווכח על כל המקורות ולהגיד שזה לא מוכרח, אני "לא נופל מהכיסא" אבל לכל הפחות צריך לדעת שיש גם שיטה אחרת בעניין הזה. המקור הבולט הוא אצל משה רבינו שלא הביא את מכת צפרדע כי היאור הציל אותו. זה לא מעיקרי האמונה אבל בהחלט דבר שהציבור מכיר אותו. לבוא ולהתווכח עם זה, בדיוק עכשיו, בדיוק על הנושאים האלו. יש פה משהו אחר.

אני מאוד מבין על מה יש להתווכח, ודאי שבחור צריך להרגיש שהלימוד שלו זה חשוב לא בגלל מה שזה עושה לעולם, אלא בגלל הברית שנכרתת בין הלומד לבין התורה. ודאי שהמסר הזה יכול להתפספס כשהכל נהיה סחר-מכר של "אני נלחם פה הוא נלחם שם"

והתיאורים על הבחורים שלומדים בשביל להחזיק חייל

(אני גם לקחתי שם של חייל, בשביל ההרגשה שלו) מפספסים משהו. מכאן ועד לומר "אין הכרת הטוב, יש להם משכורת"

הדרך רחוקה.

לי אין ספק שנקיפות המצפון שיש לחלקים בציבור החרדי נובעים מחוסר הבנה של מהו חרדי ומהי חרדיות. כשאנשים אומרים ש"עכשיו צריך להתגייס" הם מזעזעים אותי. היה צריך 1400 הרוגים בשביל שתבינו שחילונים מתים במלחמות? אין ספק שיש כאלו שלא מעריכים מספיק לימוד תורה ברמה שתעמוד בשעות מבחן כאלו (לא מדובר על אנשים שבאופן עקרוני הבינו שאין סיבה שהם לא יתגייסו למילואים במקום חרדי ואווירה חרדית כשהם בין כה נמצאים מחוץ לאהלה של תורה ועכשיו נוצרה להם הזדמנות וצורך) ואני מבין שחשוב לרומם את מעמדם. אבל בצורה הזאת? בזמן הזה?

בפרעות ת"ח ות"ט נהרגו לכל הפחות פי 10 מאשר מה שנהרגו בארץ ישראל מקום היווסדה של התנועה הציונית. בעל תוספות יום טוב אמר שזה כי דיברו בתפילה. יכול להיות שהיום אנחנו מדברים פחות בתפילה, ובהתחשב בעובדה שבזמן ת"ח ות"ט כמעט ולא היו חילונים ומילא בתי הכנסיות היו מלאים יותר והיום רוב עם ישראל לא מגיע לבית כנסת, ולכן נהרגים פחות, אבל יכול להיות שזה קשור לצה"ל.

הסיפור עם הגר"ח שמואלביץ לא מובן לי. נניח שהוא לא חשב ככה אבל אם הוא אמר את זה בציבור ונתן שיכתבו את זה בספר, זה אומר שהוא העדיף במכלול השיקולים שאנשים יחשבו את זה מאשר משהו אחר כנראה יותר גרוע. לאמור, השורה התחתונה זה מה שהוא אמר ואם הגרי"ב שרייבר יודע להסביר הסבר אחר למה הוא אמר את זה נשמח לשמוע, אבל כרגע זה מה שיש לנו ביד מהגר"ח שמואלביץ וכמו שאם יבוא מישהו ויגיד על קטע בחידושי ר' שמואל שהוא לא באמת חשב ככה, ההוכחה תהיה מוטלת עליו. חלילה מלחשוב שהגרי"ב שרייבר לא דובר אמת אבל עם סיפורים (או חצאי סיפורים) "לא קונים במכולת"

כמו שפתחתי, אני לא ראוי לחלוק ומה שניסיתי לעשות בשורות האחרונות זה להביא את הצד השני, ויש צד שני.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

16 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. ידידיה מ הגיב:

    אהבתי במיוחד את ההתייחסות שלך לנושא הכרת הטוב והדוגמאות שהבאת. זה באמת נושא מורכב שראוי לדיון.
    עם זאת, הרגשתי שלפעמים הטיעונים שלך היו קצת מעורפלים. למשל, ההשוואה בין אירועי ת"ח ות"ט למצב כיום נראית לי קצת מרחיקת לכת ולא לגמרי רלוונטית.

  2. מאיר לוי הגיב:

    האם לדעתך עכשיו לאחר המלחמה הגיוס של החרדים יעלה או ישאר כבתחילה?

  3. נהוראי הגיב:

    חיילים וצבא היה גם בימי צדקיהו רק שהבעיה מתחילה מהציונות שם החרדיות מתנגשת

  4. אהובה לב הגיב:

    סוף סוף שפיות

  5. צבי רביץ הגיב:

    התייחסתי לזה במאמר

  6. צבי הגיב:

    הוא אמר שהמדינה וזרועותיה פתחות את הבור ואין צורך להתרגש מכך שחובה בסיסית לטפל במי שניזוק מזה

  7. משה הגיב:

    חיילים במילואים מקבלים הרבה יותר מ1500

    1. צבי רביץ הגיב:

      עשיתי מילואים יותר מיום ויותר מיומיים. לעשות מילואים זה עסק לא שווה, בפרט לעצמאים. בגדול המדינה מביאה לך את מה שאתה מקבל באזרחות+ כמה מאות שקלים על כל כמה ימי מילואים, יכול להגיע כמדומני ל5000 שקל.
      לקבל את הכסף זה התעסקות, לעזוב את המשפחה שלך זה דבר מורכב, וזה יכול לבוא בכל מיני זמנים ותקופות. לא פגשתי אדם שהתעשר ממילואים או שעושה את זה בשביל כסף

      1. אהרון לוי הגיב:

        מסכים איתך לגמרי!!! מכיר את זה מקרוב

    2. אור הגיב:

      לא חושב שמילואים במצב מלחמה קשור לכמה מקבלים… המטרה כרגע היא ממש ממש לשמור על הבית פשוטו כמשמעו

  8. חיים הגיב:

    רח שמואלביץ לא כתב את הדברים האלו בספר

  9. ישראל + הגיב:

    איפה הוא אמרת את הדברים אליהם אתה מגיב? זה כתוב איפה שהוא?

    1. צבי רביץ הגיב:
    1. יוני הגיב:

      גא"מ

      1. צבי רביץ הגיב:

        תודה

כותרות אחרונות

עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו