שבת, 28/09/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » בעולם

היסטוריה במקסיקו: מדענית יהודיה נבחרה לנשיאות המדינה

קלאודיה שיינבאום נבחרה לנשיאת מקסיקו, הופכת לאישה הראשונה וליהודיה הראשונה בתפקיד. שיינבאום, מדענית לשעבר ומושלת מקסיקו סיטי, גברה על יריבתה

10:40 ,03/06/24
שאטרסטוק
קרדיט: שאטרסטוק
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

היסטוריה נכתבה היום במקסיקו, עם בחירתה של קלאודיה שיינבאום פרדו לנשיאות המדינה. שיינבאום, מועמדת מפלגת השמאל-מרכז, גברה על יריבתה צ'וקיטל גלבז בבחירות, והפכה בכך לאישה הראשונה וליהודיה הראשונה שנבחרת לתפקיד הבכיר ביותר במדינה.

נשיא מקסיקו המכהן, אנדרס אוברדור, בירך את בת טיפוחיו על הזכייה המרשימה. שיינבאום צפויה להתחיל את כהונתה בדצמבר השנה.

בת ה-61, שיינבאום היא פיזיקאית במקצועה ובעלת תואר דוקטור בהנדסה. לפני צאתה לקריירה הפוליטית, היא הייתה מדענית מוכרת ומוערכת בתחומה. בשש השנים האחרונות כיהנה כמושלת מקסיקו סיטי, בירת המדינה המונה כ-15 מיליון תושבים.

למרות מוצאה היהודי, שיינבאום מגדירה את עצמה כחילונית ואינה מקיימת אורח חיים יהודי. שורשיה היהודיים נטועים עמוק בהיסטוריה המשפחתית – סבה היה יהודי וקומוניסט, ומשפחת אמה הם יהודים מבולגריה שברחו למקסיקו מאימת הנאצים. מצד אביה, סבה וסבתה היגרו למקסיקו מליטא בתחילת המאה ה-20 מסיבות כלכליות ופוליטיות.

שיינבאום עצמה ילידת מקסיקו סיטי, וגדלה בסביבה עם זהות יהודית בולטת. "אני מקורבת לקהילה היהודית כי חגגנו את כל החגים היהודיים בבית של סבא וסבתא שלי", ציינה בעבר. יחד עם זאת, היא לא רואה את עצמה כחלק אינטגרלי מהקהילה היהודית המקומית, המונה כ-50,000 נפש מתוך אוכלוסיית המדינה בת 130 מיליון התושבים.

במערכת הבחירות, מוצאה היהודי של שיינבאום לא שיחק תפקיד מרכזי, אך עדיין היו מתנגדים שניסו להשתמש בכך כנגדה. ויסנטה פוקס, נשיא מקסיקו לשעבר, כתב ברשת X בשנה שעברה כי "שיינבאום היא יהודיה וזרה בו זמנית", אך התנצל על כך מאוחר יותר. האשמות על חנופה כלפי מצביעים קתולים עלו כאשר נראתה עם מחרוזת תפילה.

בתגובה לביקורת שספגה בהקשר זה, שיינבאום כתבה בעבר: "אני באה ממשפחה יהודית וגאה בסבא וסבתא שלי ובהורי. רבים מקרובי משפחתי מהדור ההוא נרצחו במחנות ריכוז. שתי המשפחות החליטו להפוך את מקסיקו לביתן. גדלתי כמקסיקנית. אני אוהבת את ההיסטוריה של המדינה. אני מקסיקנית, ואלחם למען מולדתי".

באשר למצב הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שיינבאום נקטה עמדה מעט מעורפלת אך קראה להפסקת האלימות ולפתרון המבוסס על שתי מדינות. ב-7 באוקטובר כתבה: "עלינו לגנות כל צורה של אלימות ובמיוחד צורה זו של תקיפת אזרחים חפים מפשע", והוסיפה כי "אני גם מסכימה שצריך להפסיק את האלימות ולהכיר בשתי המדינות, כדי למצוא דרך מיידית להרגעת אזור זה בעולם".

בחירתה ההיסטורית של קלאודיה שיינבאום לנשיאות מקסיקו מהווה ציון דרך משמעותי – הן כאישה והן כבת למשפחה יהודית. מסעה האישי מרשים, מדוקטור למדעים ומושלת מצליחה ועד לאחד התפקידים החשובים במדינה. הזהות היהודית שספגה בצעירותה עיצבה את דמותה, למרות שאינה מקיימת אורח חיים דתי. עתה, כשתיכנס לתפקידה בדצמבר, עיניהם של מיליוני מקסיקנים ושל העולם כולו יהיו נשואות אל הנשיאה הראשונה מסוגה, מקווים כי תוביל את מקסיקו לעתיד טוב יותר.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של ג'ק סלומון
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו